Met meer dan een kwart eeuw aan kabelkennis in mijn rugzak heb ik pieken en dalen meegemaakt tijdens de projecten en functies die ik mocht vervullen. Midden jaren negentig zette ik mijn eerste stappen bij Kabel Televisie Amsterdam waar we het netwerk klaarstoomden voor doorgifte van telefonie- en internetsignalen.
Een kwart eeuw eerder in 1970 gebeurde een soortgelijke transformatie. Vanaf begin jaren 50 vulden televisiesignalen de ether waardoor er een enorm antennepark ontstond op de daken in Nederland. Doorgifte van de televisiesignalen via een coaxnetwerk onder de grond zou veel problemen oplossen en kijkers konden zo buitenlandse zenders ontvangen. Begin jaren 70 werd een start gemaakt met die transformatie en daarvoor waren vele miljarden nodig. Met een aantrekkelijk zenderaanbod en de inkomsten uit kabelabonnementen moesten in de jaren die volgden de investeringen weer worden terugverdiend. Het legde de kabelindustrie geen windeieren.
Verleden herhaalt zich
Het verleden lijkt zich te herhalen. Na de financiële injecties in 1970 en in 1995 zien we dat ongeveer 25 jaar later er weer een investering nodig is om het netwerk klaar te stomen voor de volgende 25 jaar. Diverse telecomoperators zijn al gestart met de bouw van het nieuwe netwerk. Anderen zijn nog in overweging, maar het is duidelijk dat het netwerkdesign uit midden jaren negentig aan vervanging toe is. Patronen uit het verleden zijn vaak een voorbode van wat we kunnen verwachten in de toekomst. Fiber to the home (FttH) is de ingeslagen weg die de komende 25 jaar garanties moet geven voor de toekomst. Het coaxnetwerk kan zijn netwerkcapaciteit nog verdubbelen om het even uit te zingen, maar het is een kwestie van tijd voordat ook hier glasvezel terrein zal winnen. Hoe dan ook, er zal moeten worden geïnvesteerd.
Met deze veranderingen zullen er ongetwijfeld weer nieuwe diensten het levenslicht zien die ervoor moeten zorgen dat de investeringen uiteindelijk weer worden terugverdiend. Ik kijk met veel nieuwsgierigheid uit naar welke nieuwe diensten dat zullen zijn.
Het is net als bij het bergbeklimmen: er is steeds weer een investering nodig om een top te bereiken die hoger is dan die je voorheen hebt beklommen.
Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine nummer 3