Tijdens lezingen kan ik vaak luchtig doen over het verschil tussen trends en hypes, en vindt het publiek het leuk om extremen te zien. Maar bij mijn strategische business-sessies is het veel prangender om onderscheid te maken tussen wat werkelijk impactvol is voor de toekomst en wat vooral een hype is. En waar dat in elkaar overvloeit.
A.I. is daarvan momenteel het beste voorbeeld. Dit is natuurlijk een absolute trend, maar wel enorm overhyped. Hét buzz-woord is nu AI-Agents maar dat kan zomaar veranderen naar bijvoorbeeld Integrated AI of Conscious AI.
Een ander hot topic in de boardroom, naast de wankelende westerse wereld en oorlogsdreiging, is momenteel het achterblijven van Europa op innovatiegebied. En de afhankelijkheid van buitenlandse diensten. Europese clouddiensten -hoewel privacy-vriendelijker- zijn geen dominante spelers. Europese satelliet-aanbieders zoals bijvoorbeeld Eutelsat moeten het opnemen tegen Starlink, en nu data-soevereiniteit weer volop in de aandacht staat, probeert Gaia-X zichzelf opnieuw uit te vinden.
Quantum Computing
Dan hebben we het niet eens over hét volgende modewoord: Quantum Computing. Een techniek die onze Westerse Encryptie kan ondermijnen of ingrijpend veranderen. Grote spelers doen allemaal in mee: Microsoft met z’n Majorana-qubits, Amazon met zaken als Braket en Ocelot, IBM, Google, Alibaba; de lijst is lang. In Europa hebben we onder andere het Nederlandse QuTech, met ontwikkelingen rondom een quantum-internet besturingssysteem, maar de nadruk in Europa ligt vaak op wetenschappelijk en technologisch vlak. Commercieel en strategisch lopen we achter op de VS en China.
Voor investeerders en media lijkt het belangrijk iedere vooruitgang te positioneren als historische mijlpaal, terwijl grootschalige zinvolle toepassingen nog wel even op zich laten wachten. Maakt dat het een negeerbare hype? Nee, zeker niet. De belofte is oprecht groot. Kritisch kijken dus, ook als IT- professional, naar wat daadwerkelijk nodig, haalbaar en toepasbaar zal zijn. Voorsorteren.
Het draait niet om het voorspellen van de volgende hype, maar om het bepalen wanneer en hoe je moet instappen en wanneer je beter afwacht. Want of het nu gaat over AI, cloud of quantum-computing: laat je strategie niet leiden door buzzwords. Investeer nú alvast strategisch en gericht in kennis en voorbereiding. Want echte innovatie gaat niet over trends die komen en gaan, maar over het vermogen voorbereid te zijn wanneer de hype plaatsmaakt voor realiteit…
Lieke Lamb is CEO van het Future Expertise Center, directeur van Women in Tech NL, co-founder van Trendwatcher.TV, en spreekt als Keynote Speaker over innovatie, tech, trends en de toekomst.
(dit artikel verscheen in ITchannelPRO magazine #01-2025)