Column Gert-Jan Duis: Recruitment andersom

Om ons leven een beetje overzichtelijk te maken, klampen we ons vast aan grote en kleine zekerheden. Roze muisjes bij de geboorte van een meisje en een stoomboot die altijd aanmeert ergens in november. Het voelt onwennig als conventies worden doorbroken. Ga voor de grap eens omgedraaid in een lift staan. Kijk dus niet richting de liftdeuren en verbaas je over hoe nieuwe instappers zich gedragen.

Reshuffle

Blog Gert-Jan Duis: Latte Macchiato‘En toch is de aarde rond’, zei Galileo op zijn sterfbed, in een tijd dat iedereen nog dacht dat we ieder moment van de aarde konden kieperen. Een reshuffle van zekerheden kan verfrissend werken.

In de wereld van HR is werving & selectie opnieuw de allergrootste uitdaging. Daarin kennen we onze eigen paradigma’s. Een diepgewortelde vanzelfsprekendheid is de volgorde waarin we denken. Van ‘plaatje’ naar ‘praatje’. Er vertrekt iemand of we breiden uit. Er is een vacature. We zoeken en we vullen in. Het bekende abc’tje dat diep ligt verankerd in ons DNA. Altijd is de vacature het uitgangspunt en het getekende contract het eindstation.

Maar roepen we niet voortdurend vanuit ons vakgebied dat de medewerker centraal staat? Laten we dat dus eens als leidraad nemen en de volgorde omdraaien. Laten we kandidaten aannemen op basis van persoonlijkheid. Om daar vervolgens de vacature bij te zoeken. In plaats van andersom. Doorbreek de ‘unconsious bias’ als het gaat om achtergrond en ervaring, maar focus op potentie. En match een profiel naar waar de organisatie op dat moment het meest behoefte aan heeft.

Het resultaat telt

Natuurlijk zal binnen recruitment het plaatje-praatje-verhaal relevant blijven. Maar het loont de moeite om eens te experimenteren met de omgekeerde volgorde. En de medewerker centraal te stellen. Wij zijn er binnen ons bedrijf mee gestart. Met vallen en opstaan. Maar de resultaten zijn verbluffend. De vernieuwende insteek versterkt de organisatie, geeft nieuwe schwung en een onovertroffen motivatie bij de medewerker zelf.

We moeten onze blik verruimen, zeker in een tijd waarin de arbeidsmarkt weer meer dan ooit oververhit is. Innovatie in de ‘war on talent’ is key. Probeer, durf, investeer en experimenteer. En laat je verbazen.

 

(Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine nummer 4)

Mobiele versie afsluiten