Het is 1962 en het is volop Koude Oorlog. President John F. Kennedy bezoekt de NASA en ontmoet tijdens de rondleiding een oudere schoonmaker. Hij schudt hem de hand en vraagt wat hij doet met die bezem. “Ik help een man op de maan te krijgen, mijnheer de president”, is het antwoord van de schoonmaker.
Zingeving of ‘purpose’ is een belangrijke brandstof voor de motivatie en betrokkenheid van medewerkers Maar al te vaak is die purpose echter verworden tot een nietszeggende KPI of een sales target. Niet zelden zijn we langzaam afgedreven en is het vaste land uit beeld geraakt. Waar deden we het ook alweer allemaal voor?
Dat besef sijpelt door. En steeds vaker gaat het roer om. Daarom maakt Coca Cola geen frisdrank meer, maar verkoopt het plezier. Nike is niet langer de fabrikant van sportschoenen, maar de inspirator die je uitnodigt om jezelf te overtreffen.
Een stevige blik in de spiegel om de purpose te definiëren valt of staat echter met oprechtheid en het doorleven er van. Holle marketingslogans zijn er genoeg.
We kunnen niet allemaal een Tony Chocolonely of een Apple zijn, maar onszelf de ‘Why’ vraag stellen verfrist de kijk op ons eigen handelen. Corona heeft ons in dat opzicht op een andere manier laten kijken naar het belang en de meerwaarde van onze sector. IT heeft de economie er doorheen getrokken en Nederland aan het werk gehouden. Maar niet alleen dat. Ik zie nog de passie en samenwerking van onze logistieke- en salescollega’s om klanten te helpen met het bevoorraden van IC’s met camera’s zodat patiënten voortdurend in de gaten gehouden konden worden. En de voldoening die het gaf toen het zo snel lukte.
Maar het hoeft dus niet altijd groots en meeslepend te zijn. Begin klein. Nodig eens een klant uit op de werkvloer en laat hem of haar uitleggen wat de impact is van jouw werk. Hoe jij onderdeel was van het succes van die klant.
En je zal zien dat er nog veel meer mensen zijn die alles doen voor een glimlach.