Cybersecurity is al jaren HOT. En dat is heel positief, want het onderwerp krijgt eindelijk de aandacht die het verdient. Maar er schuilt ook een gevaar in. Want als iets ‘hot’ is, trekt het ook mensen die er hun voordeel mee willen doen. En dan heb ik het niet over cybercriminelen.
De afgelopen jaren zijn er enorm veel cybersecurity (startup-)bedrijven ontstaan die – enkele uitzonderingen daargelaten – geen meerwaarde genereren voor de cybersecurity-industrie. Ze blijken vooral opgericht om geld te verdienen.
Dat gaat meestal gepaard met een beursgang. Het betreft vaak bedrijven die een ‘point product’ aanbieden, een deeloplossing waarmee niet het allesomvattende cyberprobleem wordt aangepakt. En omdat er zoveel van dit soort bedrijven zijn, wordt de keuze voor een adequate cyberoplossing lastig voor veel eindgebruikers. Die zien door de bomen het bos niet meer en weten vaak niet waar ze moeten beginnen.
Core business
Daarnaast zijn er organisaties die van huis uit een andere core business hebben, maar nu ook cybersecuritydiensten aanbieden. Mogelijk met het doel om vooral een ‘graantje mee te pikken’ van de hype rond cybersecurity. Ondanks dat cybersecurity nog steeds niet hun core business is, is het wel positief om te constateren dat deze organisaties in de afgelopen jaren veel hebben geleerd en in de huidige digitale wereld. En zo wel degelijk een bijdrage leveren aan de cybersecurity.
Gelukkig zijn er ook organisaties die wel het beste voorhebben met de digitale maatschappij. Deze organisaties zijn al jaren actief in de cybersecurity-industrie en hebben cybersecurity vanaf hun oprichting als core business. Tot slot zijn er ook nog organisaties die zijn ontstaan uit samenwerkingsverbanden van ethical hackers en andere goedwillenden, die zelfs helemaal geen economische motieven hebben. Hun doel is werkelijk het nastreven van een veiliger internet en digitale wereld.
En voor deze laatste groep organisaties maak ik een diepe buiging, want zonder hen zou de wereld nog veel ‘digitaal onveiliger’ zijn!
(Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPro Magazine nr 2)