• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 ERSDH ESR-1144x350

Column Fred Streefland

Tijd om echte ‘lessons learned’ te leren!

24-10-2023
ICP columnist Fred Streefland-202303
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Cyberaanvallen zijn (helaas) een constante factor geworden in onze digitale wereld. Iedere dag lezen we wel berichten over organisaties die digitaal zijn aangevallen. Hier wordt ook vaak bij vermeld wie de vermoedelijke daders van deze cyberaanvallen zijn, hoewel dat niet altijd kan worden achterhaald.

ICP columnist Fred Streefland-202303Persoonlijk interesseert het me niet wie er achter de cyberaanval zit. Ik ben vooral geïnteresseerd hoe het heeft kunnen plaatsvinden. Want juist daar kunnen we iets van leren, zodat dergelijke aanvallen in de toekomst kunnen worden voorkomen. Het zou veel beter zijn als security vendors daar meer aandacht aan besteden, in plaats van het constant promoten van hun eigen point-oplossingen.

Scoren

Helaas kom ik dit veel te weinig tegen, en zie ik security vendors vooral aandacht vestigen op de effectiviteit van hun point-producten en hoe goed ze scoren in de Gartner-grafieken. Het zou toch veel beter zijn om te onderzoeken hoe een cyberaanval heeft kunnen plaatsvinden? Hoe heeft de hacker toegang verkregen tot de infrastructuur van de gehackte organisatie? Wat waren de security-tools en processen van het ‘slachtoffer’ die dit hadden moeten voorkomen? En als belangrijkste vraag: waarom hebben deze securitymaatregelen niet goed gefunctioneerd?

Lessons learned

Dat zijn de echte ‘lessons learned’ bij een cyberaanval, want we kunnen veel meer leren van wat er fout ging dan van wat er goed is gegaan. En ja, dat is misschien minder leuk voor de security vendors die de gehackte organisatie zouden moeten beschermen, maar dan wordt wel het kaf van het koren gescheiden binnen de securitybranche. Want met vergelijkingen van security point-producten in Gartner-grafieken gaan we de strijd niet winnen.

Het is tijd dat de echte geleerde lessen van cyberaanvallen worden gedeeld. Dan gaan wij als securitybranche WEL het verschil maken tegenover de boze buitenwereld. Daar geloof ik heilig in!

(dit artikel verscheen in ITchannelPRO magazine 2023-05)

 

 

Tags: columnITchannelPRO Magazinesecurity

GerelateerdeBerichten

Marc Verhoeven _ Jeroen de Kam_CloudExpo-400

zomercolumn Marc Verhoeven

2025/08/11
barber-brinkman-2025

Zomercolum Barber Brinkman – Real Solutions

2025/08/08
Volgend bericht
pennen papier kantoorspullen

Staples begrijpen is naar de markt voor devices kijken

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon