Twee dagen terug hebben Colt en AtlasEdge bekend gemaakt dat de laatste twaalf datacenters van Colt DCS overneemt. De deal volgt een inmiddels bekend patroon waarbij de verkopende partij als klant ruimte in de datacenters blijft gebruiken.
De kopende partij is statutair gevestigd in het Verenigd Koninkrijk. Daar liggen ook de wortels van Colt. Colt is over de jaren steeds meer veranderd. Van ooit een lokale telecom aanbieder in groot Londen (City Of London Telecommunications) maakte het de stap over het Kanaal als aanbieder van telecomdiensten en connectiviteit. Bij die dienstverlening hoorde aanvankelijk ook het gebruiken van datacenters. Al vrij snel na de stap naar het vaste land van Europa koos Colt voor eigen gebouwen in plaats van colocatie (huren bij een andere partij).
Over de jaren groeide het idee dat Colt voor de klanten datacenterdiensten kon leveren. In die fase was colo nog de meest gevraagde dienst. Daarop zijn op meerdere plaatsen in Europa door Colt datacenters in gebruik genomen. Precies die datacenters zijn nu in een klap verkocht.
Focus Colt
Deze transactie hing al geruime tijd in de lucht. Colt heeft de focus verlegd. Hyperscale datacenter wil het nog wel in eigen beheer hebben. Een steeds groter deel van de business daarmee wordt overigens in Azië gerealiseerd. De combinatie van eigen glasvezels en grote datacenters levert duidelijk meer op dat het runnen van een handvol colo datacenters op de West Europese markt.
Als er iets opvalt aan de deal is het de positie van de kopende partij. Die afficheert zich als een edge specialist. Leuke term, maar het is effectief gewoon een andere naam voor colocatie. Het is namelijk echt niet zo dat vanuit de twaalf panden opeens heel andere diensten gaan worden aangeboden.
Voor de volledigheid: AtlasEdge DC is recent opgericht door Liberty Global en DigitalBridge en Colt is niet de eerste partij waarvan ze de colos overnemen. Digital Realty heeft trouwens snel na de oprichting een minderheidsbelang verworven. Het bedrijf zegt inmiddels 100 datacenters in Europa te hebben. Doelgroep is iedereen “at the edge of the last-mile network”.