Dat de aanbieders van publieke clouddiensten de prijzen flink opschroeven is enkele dagen terug op ITchannelPRO te lezen geweest. In aanvulling daarop is er nu een melding dat de omzetten van diezelfde aanbieders voor het komend jaar ook double digit omhoog gaan. Dat mag geen verrassing zijn maar de ontwikkeling bij marktaandelen is dat waarschijnlijk wel.
Het is maar net hoe je naar de markt kijkt. Als de facturen die je ontvangt tot 30 procent hogere bedragen weergeven dat kun je niet anders dan vaststellen dat de cloud flink duurder is geworden. Als je clouddiensten levert en de uitgaande facturen op basis van hogere tarieven verstuurt dan zal je zien dat je omzet toeneemt.
Besparen
Dat laatste is volgens een meerdere bronnen nu het geval. Met persberichten wordt dat duidelijk gemaakt en de boodschap die de lezer meekrijgt is dat ook. Iedereen moet nu zaken doen met bedrijven die je helpen te besparen op de cloudkosten. In het beste geval gaat dat via een strak ontworpen app die natuurlijk ook in de cloud draait.
Aandacht trekken
Er klopt iets niet aan die poging om de aandacht te trekken. Hogere omzet lijkt te kloppen, maar de reden daarvoor blijft totaal onbenoemd. Iedereen die de communicatie van Vattenfall, Eneco en de andere stroombedrijven heeft gevolgd, weet dat daar sprake is van enorme prijsstijgingen. De stroomleverancier heeft hogere inkoopkosten en berekent die door aan zijn klanten. Datacenters waar de cloud in draait krijgen die kosten voor de kiezen en zullen die weer verhalen op hun klanten. De facturen die ze uitsturen vermelden hogere bedragen en daarmee is de omzet die ze boeken dat ook.
Omzet is geen winstgevenheid
Hogere omzetten zeggen zeker op dit moment letterlijk niets over de winstgevendheid. In dit voorbeeld waar het gaat over datacenters zijn er twee recente gevallen van bedrijven waar de deur op slot is gegaan omdat ze geen zicht hadden op positieve resultaten. Bedrijven die de markt waarschuwen voor hogere omzetten om daarmee de eigen diensten, zoals onderzoek of slimme tools, te promoten vertellen maar een deel van het verhaal.
Marktaandeel
Er zijn ook bedrijven die in de huidige onrustige tijden voor een andere route kiezen en er toch in slagen de aandacht te trekken. Een van die bedrijven is Statista. Dat blijft voor nu even ver weg van de prijsstijgingen. Het kijkt alleen naar de recent gerealiseerde omzetten om tot een indeling te komen.
De toch wel grote verrassing bij deze exercitie is de snelheid waarmee de marktaandelen zijn veranderd. Op wereldschaal is AWS nog steeds de grootste met een aandeel van 16,3 procent. Maar Azure is wel erg dicht genaderd. De nummer twee realiseerde in 2022 een marktaandeel van 14,5 procent. In dit tempo is het niet meer de vraag of, maar wanneer Azure AWS verdringt.