Het mag duidelijk zijn dat veel IT zich tegenwoordig in de cloud bevindt. Hetzij als Software-as-a-Service (SaaS), hetzij als afzonderlijke applicaties bij een hyperscaler. Optimale toegankelijkheid van SaaS-applicaties vraagt om een effectief monitoringsysteem. Dit is waar het platform Digital Experience Assurance van Cisco ThousandEyes om de hoek komt kijken.
Controle opgeven
Hoewel deze overgang naar het internet meer flexibiliteit met zich meebrengt, betekent het ook minder controle. Het bedrijfsnetwerk is niet langer volledig eigendom van het bedrijf. Daarnaast is er nu de verantwoordelijkheid om diensten te leveren terwijl je afhankelijk bent van systemen die je niet bezit.
Je kunt geen SNMP-monitoring uitvoeren op het internet of datapakketten van de ISP vastleggen. Bovendien kun je geen Application Performance Monitoring (APM) instellen op een SaaS-applicatie. Deze oplossingen zijn ontworpen om bij te houden wat er ‘binnen je vier muren’ gebeurt. Alles daarbuiten blijft onzichtbaar.
Nieuw managementparadigma
Deze verschuiving heeft het managementparadigma veranderd. Het vinden en oplossen van een probleem is verschoven naar het bepalen van de aard van een probleem en de verantwoordelijkheid voor het beïnvloeden van een succesvolle oplossing, waaronder bewijzen en escaleren. De uitdaging van dit nieuwe paradigma is de behoefte aan zichtbaarheid, zeker als alles buiten je directe omgeving verandert in een zwarte doos.
Internet als netwerk van de toekomst
Als we het internet beschouwen als integraal onderdeel van het huidige bedrijfsnetwerk, laten we dan eens kijken naar zijn status als netwerk van de toekomst. Het internet heeft sinds zijn begindagen een immense evolutie doorgemaakt en is nu een wereldwijd netwerk dat miljarden apparaten en mensen met elkaar verbindt. Zoals eerder opgemerkt, bezitten we er geen enkel deel van en oefenen we er heel weinig controle over uit.
Software-as-a-Service en SaaS-toepassingen worden steeds populairder omdat ze gebruikers via het internet toegang geven tot software zonder dat ze die lokaal installeren. Ze bieden voordelen zoals schaalbaarheid, flexibiliteit en kostenbesparingen. Gebruikers zijn echter geen eigenaar van de onderliggende infrastructuur, waardoor ze deze maar beperkt direct kunnen monitoren.
Digital Experience in elk domein
Het ervaringsplatform Digital Experience Assurance (DXA) is een nieuwe discipline voor IT-beheerders die de prestaties en betrouwbaarheid van internetgebaseerde netwerken beoordeelt. In tegenstelling tot traditionele monitoringmethoden die zich richten op individuele componenten van het netwerk, maakt DXA end-to-end zichtbaarheid en geautomatiseerd inzicht mogelijk om de levering van digitale ervaringen over het gehele netwerk te zien en te verzekeren, van oorsprong tot bestemming.
Met ThousandEyes Digital Experience Assurance kunnen bedrijven de toegankelijkheid van hun SaaS-applicaties via het internet in realtime volgen. Door het verzamelen van data over netwerk latency, packet loss, bandbreedte en andere relevante statistieken, bewaakt Cisco ThousandEyes de kwaliteit van de verbinding tussen gebruikers of het bedrijfsnetwerk en de SaaS-applicatie.
Met ThousandEyes DXA krijgen gebruikers inzicht in de gegevens van netwerkprestatie en kunnen ze ook zien of een provider of peering partner tussen hen en hun bestemming problemen heeft met latency of packet loss. Door het monitoren van het netwerk in bijna realtime, kan men de ‘zwarte doos’ van het internet ontrafelen en problemen vroegtijdig identificeren. Bovendien kunnen geautomatiseerde alerts worden geconfigureerd voor de juiste groepen, zodat ze proactief actie kunnen ondernemen. Met deze mogelijkheid garanderen organisaties de prestaties van SaaS-applicaties, minimaliseren ze downtime, en verbeteren ze de gebruikers- of klantervaring.
Het bewaken van het internet als het netwerk van de toekomst voor SaaS-applicaties is cruciaal voor een soepel en betrouwbaar gebruik van bedrijfskritische applicaties. Cisco ThousandEyes biedt bedrijven de oplossingen en informatie die ze nodig hebben om hun SaaS-applicaties succesvol te laten draaien en hun klanten een optimale gebruikers- of klantervaring te bieden.
(dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine #04-2024)