Zoom behoorde tot de bedrijven die door de pandemie in 2020 ongekend hard kon groeien. De omzet nam dat jaar met 300 procent toe. Analisten vroegen zich toen af wat deze aanbieder van videocall tools nog meer voor de markt in petto had. In 2022 worden er hele andere vragen gesteld over Zoom en die zijn minstens zo intrigerend.
Terug naar pre 2020 groei
Zoom is net als de directe concurrentie Teams, Webex, Google en Slack in een fase aangekomen waarbij de groei terug is op het niveau van voor 2020. Voor deze bedrijven is de klok wat dat betreft dus wel teruggedraaid. Gelukkig voor hen is daarmee niet het aantal gebruikers, klanten, licenties verdampt. Vergaderingen en werkoverleg waarbij deze tools nodig zijn, zijn immers tegenwoordig de norm en niet langer de uitzondering.
Toch is er wel wat iets aan de hand en de meest recente kwartaalcijfers van Zoom maken dat duidelijk. De omzet ging met vijf procent punten omhoog en dat ziet er goed uit. Maar de netto winst holde achteruit van $340 miljoen naar $48 miljoen. Zoiets roept natuurlijk vragen op. Dat geldt ook voor de aanwas van nieuwe klanten. Vijf procent meer enterprise klanten klinkt goed, maar hoe moet je die groei plaatsen als tegelijk het aantal kleine klanten dat via de Zoom website heeft geregistreerd met negen procent is gedaald?
Concurrentie of iets anders?
Een verklaring hiervoor is dat de concurrentie veel feller is geworden. Er is echter geen onderbouwing te vinden in de cijfers van de concurrentie. Het lijkt er eerder op dat ook die te maken hebben met een afvlakkende groei of zelfs krimp. De andere verklaring is daarom eerder van toepassing. De grenzen van de adresseerbare markt die Zoom kan bedienen op de manier waarop het werkt (een mix van direct en indirecte sales gebaseerd op het type klant) komt in zicht.
De gehele markt is waarschijnlijk nog niet verzadigd, maar Zoom is niet in staat andere doelgroepen, markten, segmenten te bereiken.
De uitdagingen die Zoom nu tegenkomt zijn daarom ook zo intrigerend. Zo vaak komen we het niet tegen, laat staan in de IT, dat een bedrijf niet verder kan groeien. Dit moet elke marketeer aanspreken. Het is een case die uitnodigt voor het bedenken van oplossingen. Daarbij weten we ook dat het bedrijf tot nu toe heeft ingezet op het toevoegen van steeds meer functionaliteiten om de dienst aantrekkelijker te maken. Zou die verbreding een factor zijn waarom de groei nu tot stilstand komt? Ook dat is een intrigerende vraag.