Cijfers Ericsson wijzen op forse krimp in telecominfrastructuurmarkt

Geen evenwicht tussen uitgaven en inkomsten bij de klanten

De kwartaalcijfers van Ericsson kunnen maar op een manier gelezen worden: van groei op de telecominfrastructuurmarkt is geen sprake meer. Op vier van de vijf geografische markten die het bedrijf bedient is de omzet gedaald.

Ericsson-logoAl enige tijd is zichtbaar dat telecomoperators terughoudend zijn met nieuwe investeringen. Ericsson, een grootste aanbieders merkt dat en heeft de aandeelhouders een jaar geleden al gewaarschuwd. Die waarschuwing kan herhaald worden want de vooruitzichten voor de komende periode zijn evenmin gunstig.

De actuele marktontwikkelingen zijn ronduit verontrustend. In vergelijking met een jaar geleden weet het bedrijf alleen in het midden oosten en Afrika de omzet te laten stijgen. In Europa bedraagt de omzetdaling 7 procent, maar in Azië is het min 38 procent (!) De andere markten zitten daartussen.

Het vergelijken van Q1-2024 met Q4-2023 laat zelfs een nog slechter resultaat zien met omzetkrimp tussen de 3 en 62 procent. Met andere woorden, de neergang van de omzet lijkt te zijn versneld. Sinds het begin van het kalenderjaar houden klanten nog meer de hand op de knip.

Cijfers concurrentie

Ericsson komt als eerste met de kwartaalcijfers en in theorie zou de concurrentie het beter gedaan kunnen hebben. Indicaties daarvoor zijn er niet, terwijl elk beursgenoteerd bedrijf dat nog voor publicatiedatum zou moeten melden.

Probleem bij de klanten

Daarom ligt het voor de hand uit te moeten gaan van een probleem bij de klanten van Ericsson & Co. Dat probleem is al tijden bekend, maar het lijkt nu dus nog meer zichtbaar te worden. Telco’s hebben geen idee hoe ze de uitgaven voor 5G en de inkomsten in evenwicht kunnen brengen. De uitgaven moeten nog verder toenemen, al was het maar om de verplichte landelijke dekking waar te maken en om de eerste generatie 5G apparatuur te kunnen vervangen voor meer efficiënte.

Zolang er echter geen businesscase is waardoor door 5G tot nieuwe inkomsten leidt zijn er alleen uitgaven. De boekhouders van de telco’s en de aandeelhouders hebben daar grote moeite mee en dat leidt tot de situatie waarin we nu zijn beland. Het rücksichtslos verhogen van de tarieven voor alle klanten is een optie, maar dat zal tot zoveel schade leiden dat telco’s daar zo lang mogelijk uit de buurt willen blijven.

Impasse

Een impasse dus en Ericsson kan niets anders doen dan beleggers en pers uitleggen dat het moet wachten tot de telecominfrastructuurmarkt een oplossing heeft gevonden.

Mobiele versie afsluiten