Een maand terug heeft Alibaba kwartaalcijfers gepubliceerd (pdf) en daarbij valt het bedrijfsonderdeel cloud negatief op. Er is sprake van een flinterdunne marge en afvlakkende omzetgroei. De oorzaken hiervoor staan beschreven, maar detailrijk is dat zeker niet.
Met een dergelijk dunne marge wekt het geen verbazing dat er een operationeel verlies van omgerekend meer dan $3,9 miljard is gerapporteerd en een bescheiden groei van de verkopen van 4%.
Uitleg
Beleggers, marketwatchers en concurrenten willen natuurlijk weten wat er exact aan de hand is. De uitleg van Alibaba geeft een verklaring, maar echte details ontbreken. De volgende zaken zijn duidelijk:
- De Chinese overheid heeft overnight verboden online onderwijs aan te bieden. Hiervoor had Alibaba meerdere bedrijven opgezet en leverde inhouse de cloud infra. Die omzet is nu nul.
- Het bedrijf is de grootste buitenlandse klant kwijtgeraakt. “the top Internet customer that has gradually stopped using our overseas cloud services for its international business due to non-product related requirements”. Hierdoor is 18% van de omzet verdampt.
De twee redenen verklaren grotendeels de afvlakking van de omzetgroei. In Q1 stond de teller nog op een indrukwekkende 34%, dus is nu van 21%, 13% op 10% uitgekomen. Toegegeven, je omzet met 10% zien toenemen terwijl de markt zo onrustig is, is nog steeds een goede prestatie.
Risico’s
Het bredere plaatje is echter minder positief. De prestaties rond de cloud van Alibaba vallen gewoon tegen. Het bedrijf lijkt zeer kwetsbaar te zijn voor overheidsingrijpen op ongereguleerde markten en te zwaar te leunen op een paar externe klanten. China is niet Nederland en Alibaba is moeilijk te vergelijken met het aanbod van Nederlandse cloudaanbieders en IT bedrijven. Toch zijn deze kwartaalcijfers met de uitleg een nuttige les voor de Nederlandse sector. De twee risico’s gelden ook hier.