ArrowSphere Cloud is een krachtig digitaal multi cloudmanagement platform, dat snelle en grootschalige groei van cloud partners (MSP’s) mogelijk maakt. Partners profiteren hiermee van de eenvoud van het ISO 27001 gecertificeerde platform bij het aanbieden van hun diensten. Tijd voor een gesprek met Chris van den Berg, Business Development Manager Cloud bij Arrow.
Arrow heeft met het aantrekken van Chris van den Berg ruim vijf jaar geleden de ontwikkeling van ArrowSphere Cloud in Nederland een impuls gegeven. Tot dat moment was Remco Kuypers als Business Unit Manager Cloud & Presales de stuwende kracht die het project geïmplementeerd heeft. Samen hebben ze het huidige team vormgegeven en zijn er inmiddels 11 medewerkers betrokken bij deze activiteit.
Het doel van het ArrowSphere Cloud managementplatform is volgens Chris om Managed Service Providers (MSP’s) te helpen bij het ontwikkelen van clouddiensten voor hun klanten. “In essentie is het cloudplatform een portal waarop MSP’s de licenties voor hun klanten kunnen managen en beheren. Recente ontwikkelingen maken de oplossing weer krachtiger door de toevoeging van portalen voor security en impactmanagement en de toevoeging van AI.”
MSP’s ontzorgen
Arrow is Microsoft Indirect Provider en beschikt over een rijk portfolio aan softwareproducten van 60 aanbieders. “Dankzij ArrowSphere Cloud kunnen MSP’s uit deze rijke catalogus de producten selecteren die ze nodig hebben”, legt Chris uit. “In het portfolio zitten producten en diensten van hyperscalers en van gerenommeerde leveranciers van IaaS-, PaaS-, SaaS- en cloudsoftware. Voor MSP’s is dit de ideale oplossing, want het platform neemt alle administratieve taken op zich. Na het bestellen van software worden de licenties geleverd, geregistreerd en keurig geadministreerd. De MSP krijgt één rekening voor alles dat is geleverd. Een vereenvoudiging van de administratieve rompslomp.”
Het platform genereert extra waarde door continu te bewaken hoe de licenties worden gebruikt en welke optimalisaties mogelijk zijn. Dit helpt MSP’s om klanten steeds het beste aanbod te bieden. Het platform waarmee de licenties en diensten besteld worden, is desgewenst whitelabel beschikbaar voor MSP’s. Zo kunnen klanten op basis van selfservice hun licenties beheren, bestellen en optimaliseren, maar hebben ze ook inzicht in de kosten.
ArrowSphere Cloud is flexibel inzetbaar en geschikt voor beheertaken. Beveiliging, kosten en duurzaamheid zijn essentiële pijlers van alle cloudactiviteiten. ArrowSphere Cloud hanteert best practices om MSP’s te helpen de processen rond hun klanten volledig te optimaliseren.
Krachtige dashboards
Drie krachtige dashboards zijn ontwikkeld om verbetering te identificeren en klanten te begeleiden bij het veiliger (met beveiligingsaanbevelingen op basis van de configuratie die in gebruik is, plus feitelijk gebruik), effectiever en efficiënter maken van hun cloud gebruik. Dit is volgens Chris relevant nu de eisen rond security en duurzaamheid als maar strikter worden. “Cloud Business Excellence is een security optimalisatie in het portaal met veel data vanuit de Microsoft Azure omgeving, de Security Score. Dit geeft aan hoe goed de beveiliging op orde is en waar verbeteringen mogelijk zijn.”
Een andere uitdaging is sustainability. Bedrijven krijgen steeds meer administratieve taken, zoals rapportage over duurzaamheid op basis van de CSRD-wetgeving (Corporate Sustainability Reporting Directive). Grotere bedrijven zijn sinds dit jaar verplicht te rapporteren over hun impact op de omgeving in zijn algemeenheid en de impact op het klimaat, zoals de CO2-emissie. De richtlijn is bedoeld om, in alle transparantie, voor betere kwaliteit van duurzaamheidsinformatie te zorgen en wordt de komen de jaren steeds relevanter voor steeds meer ondernemers. “Het Sustainability dashboard in ArrowSphere Cloud kan de cijfers rond het cloudgebruik zelf eenvoudig genereren op basis van gebruik en de kerncijfers van de hyperscaler.”
Door de recente toevoeging van AI (de ArrowSphere Assistent) is het verwerken van feedback uit de systemen een stuk eenvoudiger omdat een Copilot-achtige aanpak op basis van de Microsoft AI-engine, ook tekstuele input accepteert. Niet zoeken in venstertjes, maar met gerichte vragen oplossingen en knelpunten vinden. Met dit hulpmiddel kunnen MSP’s hun dienstverlening verbeteren en opties voor upsell en serviceverbetering herkennen. “AI zorgt voor een aanzienlijke vereenvoudiging met veel krachtigere resultaten,” aldus de tevreden Chris.
Voor meer informatie over ArrowSphere Cloud neem je contact op met Chris van den Berg via chris.vandenberg@arrow.com of bel hem op 0612 359 797. Het Arrow Cloud Team is bereikbaar op cloud.ecs.nl@arrow.com.
(dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine #05-2024)