• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita C-IT community

Chinese online gigant JD.com wil MediaMarkt kopen

Van online naar 1030 winkels in Europa

25-07-2025
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Ceconomy, eigenaar van onder andere MediaMarkt en Saturn, heeft donderdag nabeurs de aandeelhouders verteld dat JD.com een bod heeft uitgebracht op winkelketen. Voor omgerekend 2,2 miljard Euro wil het alle 1030 winkels van het concern in Europa overnemen.

De biedprijs komt overeen met een bonus van 23 procent op de aandeelprijs van woensdag en dat zal voor veel aandeelhouders prettig nieuws zijn. Het aandeel kent is sinds de eerste notering in 1997 meer dan 50% in waarde gedaald. Er zijn behoorlijke pieken geweest, maar sinds 2018 noteert het constant onder de uitgiftekoers.

Minimale winst en omzetgroei

Het bedrijf was tot 2017 integraal onderdeel van de Metro (“Makro”) groothandelsgroep, maar is eerst verzelfstandigd en daarna naar de beurs gegaan. Door die beursnotering is veel bekend over omzet en winst. Dat laatste is een heikel punt, want de netto winst in 2024 van 76 miljoen op een omzet van 22,4 miljard is marginaal. Het jaar daarvoor was er sprake van verlies. Opvallend is ook dat de omzet – met wat schommelingen – sinds 2017 amper is toegenomen. Van 22,1 naar 22,4 miljard.

Met die cijfers in het achterhoofd zal menig aandeelhouder positief zijn over een exit. Maar wat komt daar voor in de plaats? JD.com is een paar slagen groter (ruim 5 keer meer omzet) en op de Chinese thuismarkt de grootste retailer.

Logisch doel

Op die thuismarkt, daarover is iedereen het eens, is de fase van grote groei gepasseerd. Met een goed gevulde portemonnee is het bedrijf op zoek naar nieuwe afzetmarkten. MediaMarkt / Saturn is daarbij een logisch doel. Die keten heeft een ongekend grote naamsbekendheid en footprint in Europa. JD.com kan daarmee in een klap een fysieke aanwezigheid claimen in de EU en de rest van Europa.

EU e-commerce hordes

Het kan zo de aanval inzetten op de grootste concurrenten uit China, die hier bekend zijn als online-only bedrijven. Alibaba, Tencent en de rest. Dat zijn bedrijven die niet alleen onder de loep liggen wegens het schenden van Europees recht. Om de e-commerce stroom die ze veroorzaken werkt Brussel aan een nieuwe hogere hordes voor online only retailers van buiten de EU.

Amazon als verliezer

JD.com kan met de overname van Mediamarkt en Saturn meer dan een unieke voorsprong op de concurrentie uit eigen land opbouwen. Grootste verliezer van deze transactie – mocht de deal doorgaan – komt niet uit Europa, maar uit Amerika. Bij Amazon zullen ze dit totaal niet leuk vinden.

Tags: overnameretail

GerelateerdeBerichten

voetbaltrainer

Verkoop van Zivver en het gebrek aan niveau

2025/07/21
Onited logo

Onited neemt Surelock over

2025/07/14
Volgend bericht
handelsverdrag-VK-India

Handelsverdrag India – Verenigd Koninkrijk en data

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more

European Resilience Summit – Berlin

18-09-2025 @ 09:00 , more

Regional Development Roundtable on Limburg’s Digital Infrastructure

04-09-2025 - 17:00
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Creating4U.nl.

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Creating4U.nl.