CEO Terry Aurik van Voiceworks over groei Enreach

'Overnames creëren meerwaarde’

Van lokale speler op de telefoniemarkt via groei en innovatie naar aanbieder van een breed scala UC-diensten. In een notendop is het de route die Voiceworks afgelopen jaren heeft afgelegd. Onder leiding van CEO Terry Aurik maakt het bedrijf uit Almere zich op voor de volgende (grote) stappen.

Insider

terry-aurik voiceworks - 400

Een gesprek met Terry is altijd openhartig. Als oudgediende in de telecombranche en CEO van Voiceworks heeft ze een scherp oog voor de ontwikkelingen in de sector. Ook is ze als insider betrokken geweest bij de indrukwekkende opmars van een internationale telecomspeler.

Moederbedrijf Enreach haalt al vier jaar vooral de media met de acquisities en overnames die het bedrijf aan elkaar rijgt. De Nederlandse bedrijven DSD Europe en CloudLand (cloud software distributiegroep), Go2the.cloud (Microsoft cloud service provider) en Botsquad (AI) zijn sinds enkele maanden onderdeel van de groep. Maar ook andere internationale partijen in bijvoorbeeld cloud communicatie en cloud contact center oplossingen zoals Benemen (cloud communicatie), HeroBase (cloud contact centers), Masvoz (B2B cloud communications provider) en Swyx (hosted telefonie) zitten al een tijdje in de groep.

Maar het moet gezegd, er zit ook logica in de keuzes. Oprichters Stijn Nijhuis en Koen van Geffen van Enreach en Voiceworks hebben inmiddels een volwaardig portfolio van bedrijven die allemaal een bepaalde niche bedienen in de IT- en telecommarkt. Was de overnamestrategie van Enreach in eerste aanleg vooral gericht op groei, inmiddels ligt de focus op het creëren van meerwaarde.

Ook Voiceworks profiteert hiervan, legt Terry uit, die tevens CEO van Enreach Nederland is. “De overnames leveren waarde op het portfolio van Enreach. Een uitgebreider portfolio bundelt kennis en mogelijkheden waar alle bedrijven in de groep van profiteren. Dat zijn belangrijke stappen op onze weg om Europa’s UC-marktleider te worden. Binnen die samenhangende visie kunnen we als groep een steeds breder scala diensten bieden waar partners en klanten voordeel van hebben.”

Katalysator

De belangrijkste katalysator van vernieuwing in de markt voor clouddiensten, hosted telefonie en managed IT, is zonder twijfel het hybride werken. “Uiteraard staat thuiswerken al veel langer op de agenda van bedrijven, maar de koudwatervrees is weg. De pandemie heeft een transitie in gang gezet die normaliter jaren kost. Er is een nieuwe markt ontstaan rond managed services en cloud. Vanuit Voiceworks en onze zusterbedrijven zoals DSD en Go2the.Cloud zijn we nu in staat die transitie te faciliteren met telefonie en kantoorautomatisering vanuit de cloud. Resellers en partners kunnen baat hebben bij applicatie-marktplaatsen in de cloud en hun klanten snel en efficiënt voorzien van diensten als Microsoft, WeFact, Acronis, en Teamleader.”

Opkomst chatbots

Op het gebied van innovatie ziet Terry veel kansen in het segment van kunstmatige intelligentie. Chatbots zijn cruciaal bij de digitalisering die inmiddels onomkeerbaar is, denkt ze. “Chatbots hebben veel toegevoegde waarde voor de verdienmodellen van bedrijven. Een chatbot is niet het einde van de klantrelatie, maar een radertje in een complex model. Ze kunnen eenvoudige concrete vragen snel, efficiënt en automatisch afhandelen terwijl complexere kwesties gewoon terechtkomen bij een supportmedewerker. Het verhoogt de efficiency, de kans op een succesvol antwoord en daarmee de klanttevredenheid. Ik voorzie dat steeds meer bedrijven chatbots gaan inzetten in hun klantenservice. Het mooie is dat we die expertise met de acquisitie van Botsquad ook in huis hebben”, zegt Terry lachend.

Relatie met partners

Voor partners en hun klanten die de innovaties wel eens live willen aanschouwen, heeft Voiceworks een demonstratieruimte ingericht in het stadion van Almere City FC. Partners en prospects kunnen in een gemoedelijke omgeving alle mogelijkheden van de diensten bespreken en uitproberen. “In de ruimte staat het complete portfolio in een werkende configuratie. Het is de ideale locatie om samen in een informele sfeer de opties van het brede aanbod door te nemen en ervaren”, zegt Terry. “Net als tijdens het partnerevent dat er in 2022 weer aankomt. Eindelijk kunnen we onze partners weer begroeten. Zij zijn namelijk van onschatbare waarde. Zo’n mooi event is onderdeel van het complete relatiebeheer en een van de vele manieren waarop we partners ondersteunen bij het succesvol zaken doen.”

 

(Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine nummer 4)

Mobiele versie afsluiten