De wereldwijde verzendingen van smartphones zijn in Q2 2021 gestegen met 12 procent. Samsung was hierbinnen de toonaangevende leverancier met een aandeel van 19 procent. Xiaomi behaalde voor het eerst de tweede plaats, met een aandeel van 17 procent. Apple is derde met 14 procent, terwijl Vivo en Oppo sterk blijven groeien en de top vijf completeren. Dat schat Canalys in aanloop naar zijn Smartphone Analysis van juli.
“Xiaomi breidt zijn overzeese activiteiten snel uit. De zendingen stegen bijvoorbeeld met meer dan 300 procent in Latijns-Amerika, 150 procent in Afrika en 50 procent in West-Europa. En als het groeit, evolueert het”, zegt Research Manager Ben Stanton van Canalys. “Het transformeert nu zijn bedrijfsmodel van uitdager naar gevestigde kracht, met initiatieven zoals consolidatie van channelpartners en een zorgvuldiger beheer van oudere voorraden op de open markt.”
Gericht op massamarkt
“Het is echter nog steeds grotendeels gericht op de massamarkt, en vergeleken met Samsung en Apple is de gemiddelde verkoopprijs ongeveer 40 procent en 75 procent goedkoper. Dus een belangrijke prioriteit voor Xiaomi dit jaar is om de verkoop van zijn high-end apparaten te laten groeien, zoals de Mi 11 Ultra”, vervolgt Stanton. “Maar het zal een zware strijd worden, met Oppo en Vivo die hetzelfde doel hebben. Beiden zijn bereid veel geld uit te geven aan marketing om hun merken op te bouwen op een manier die Xiaomi niet doet. Alle leveranciers vechten hard om de componenten tijdens de wereldwijde tekorten, maar Xiaomi heeft al zijn zinnen gezet op de volgende prijs: Samsung verdringen om ’s werelds grootste leverancier te worden.”
Bron: Canalys