BT volgt KPN – verlegt focus naar de eigen thuismarkt

En dat is vanwege de krimp ook hard nodig

BT (British Telecom) heeft bij de presentatie van de kwartaalcijfers veel gezegd over de vernieuwde focus, een verhaal dat bijna een kopie van eerdere KPN communicatie.

BT logoKPN, dat was ooit een bedrijf dat handen vol geld uitgaf om een voet aan de grond te krijgen in België en Duitsland. Het afscheid nemen van die markten kostte veel geld en viel samen met talloze saneringsrondes. Het verhaal van KPN lijkt verdacht veel op de problemen van BT. Het voormalige Britse staatsbedrijf zet ook van alles en nog wat in de etalage. Miljarden moeten worden afgeschreven en aandeelhouders zijn niet blij.

De nieuwe ceo van de telco heeft twee dagen terug geprobeerd de morrende meute van aandeelhouders gunstig te stemmen door een verhaal af te steken over meer cashflow en hoger dividend. Dat moet de koersval die in 2016 is begonnen gedeeltelijk compenseren. Meer dividend gaat natuurlijk nooit werken een verlies van twee derde van de waarde in 2016 te goed te maken.

Focus thuismarkt

Het is niet de toezegging meer dividend uit te keren die opviel aan het verhaal. Voor iedere IT dienstverlener die de telco markt kent is de toezegging dat BT zich nog meer gaat richten op de eigen binnenlandse markt best wel belangrijk. Wat er nog aan business buiten de landsgrenzen aanwezig is en niet ‘strategisch” is zal worden overgedragen.

Churn op de thuismarkt

BT gaat dus – net als KPN – weer een nationale telco worden die er alles aan doet om groot te blijven op de thuismarkt. Daar zit het tweede punt dat verrast. BT kent – net als KPN – een bedrijf dat het netwerk aanlegt en een bedrijf dat over die infra diensten levert. Wat wil nu het geval: het netwerk bedrijf groeit en ziet het aantal FttX opleveringen toenemen. Het bedrijf dat de eindklanten bedient zag het afgelopen jaar bijna 500.000 breedband internetklanten vertrekken. Dat zijn xDSL en FttX gebruikers.

Wat is de oorzaak?

Als BT de beste en grootste wil zijn op de thuismarkt dan kan het zich dit soort verloop (churn) niet permitteren. Bij de kwartaalcijfers zit geen verklaring voor deze krimp, dat maakt het verhaal alleen maar meer fascinerend. Zou op de Britse eilanden de kabel – in tegenstelling tot elders in Europa – dan nog een nettogroeier van breedband zijn? Is de churn te verklaren door downgrading? Door de komst van meer mobile only huishoudens?

 

 

Mobiele versie afsluiten