Britse regering: datacenters zijn Critical National Infrastructure

CNI, rechten, plichten en de klanten

De Britse regering heeft donderdag aangegeven datacenters op de CNI lijst te zetten. Daar staan al 13 belangrijke sectoren, zoals de ziekenhuizen, energiesector en de banken. De eerste reacties uit het veld zijn zoals te verwachten positief.

Positief

393px-MODIS_-_Great_Britain_and_Ireland_-_2012-06-04_during_heat_waveExploitanten van enkele datacenters die de pers te woord hebben gestaan zijn positief. Men verwacht dat er nu sneller informatie kan worden uitgewisseld en dat de overheid nu (eindelijk) inziet hoe belangrijk datacenters voor het land zijn.

De komende periode zal dat soort berichten de boventoon blijven voeren. Wat compleet zal ontbreken is het wijzen de plichten door voortkomen uit het “voorrecht” op de CNI lijst te staan. Als de overheid iets belangrijk vindt zullen er vaker vragen gesteld gaan worden.

Klanten

Die vragen kunnen als gevolg hebben dat bepaalde klanten van datacenters kritisch bekeken gaan worden. En wie weet zijn het wel de klanten van de klanten die op de radar staan van bepaalde overheidsdiensten. Wie weet zal de lokale IT ondernemer die een paar servers in het colo datacenter heeft staan dat het naleven van de bekende ISO 27001 regels (toegangscontrole) nog serieuzer wordt genomen dan het nu al gebeurd.

Over dat laatste punt, wat merken de klanten van een datacenter van de CNI status en wat de klanten van de klanten, moet niet te makkelijk worden gestapt.

Het is een ding als een lokaal datacenter wordt overgenomen door een internationale speler. Daar heeft menig IT dienstverlener al ervaring mee. De sfeer en de manier van samenwerken is in enkele gevallen door de nieuwe eigenaren bewust teruggedraaid omdat men kleinere klanten liever kwijt dan rijk is.

Meer controle aan de poort?

Maar wat nu als datacenters het idee hebben dat de Britse overheid met verwijzing naar de CNI status meer en vooral anders over de schouders meekijkt? Vooralsnog is er weinig over bekend of klanten dat gaan merken. Gaan de Britse datacenters nu uit zich zelf beter aan de poort controleren wat nieuwe en bestaande klanten doen? Zullen bepaalde klanten (of: klanten van klanten) besluiten de business buiten het land onder te brengen?

Los van de vraag of dat niet stiekem een gewenst effect is: het zal zeker opvallen als bepaald aanbod verdwijnt.

Mobiele versie afsluiten