• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

Britse regering: datacenters zijn Critical National Infrastructure

CNI, rechten, plichten en de klanten

13-09-2024
393px-MODIS_-_Great_Britain_and_Ireland_-_2012-06-04_during_heat_wave
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

De Britse regering heeft donderdag aangegeven datacenters op de CNI lijst te zetten. Daar staan al 13 belangrijke sectoren, zoals de ziekenhuizen, energiesector en de banken. De eerste reacties uit het veld zijn zoals te verwachten positief.

Positief

393px-MODIS_-_Great_Britain_and_Ireland_-_2012-06-04_during_heat_waveExploitanten van enkele datacenters die de pers te woord hebben gestaan zijn positief. Men verwacht dat er nu sneller informatie kan worden uitgewisseld en dat de overheid nu (eindelijk) inziet hoe belangrijk datacenters voor het land zijn.

De komende periode zal dat soort berichten de boventoon blijven voeren. Wat compleet zal ontbreken is het wijzen de plichten door voortkomen uit het “voorrecht” op de CNI lijst te staan. Als de overheid iets belangrijk vindt zullen er vaker vragen gesteld gaan worden.

Klanten

Die vragen kunnen als gevolg hebben dat bepaalde klanten van datacenters kritisch bekeken gaan worden. En wie weet zijn het wel de klanten van de klanten die op de radar staan van bepaalde overheidsdiensten. Wie weet zal de lokale IT ondernemer die een paar servers in het colo datacenter heeft staan dat het naleven van de bekende ISO 27001 regels (toegangscontrole) nog serieuzer wordt genomen dan het nu al gebeurd.

Over dat laatste punt, wat merken de klanten van een datacenter van de CNI status en wat de klanten van de klanten, moet niet te makkelijk worden gestapt.

Het is een ding als een lokaal datacenter wordt overgenomen door een internationale speler. Daar heeft menig IT dienstverlener al ervaring mee. De sfeer en de manier van samenwerken is in enkele gevallen door de nieuwe eigenaren bewust teruggedraaid omdat men kleinere klanten liever kwijt dan rijk is.

Meer controle aan de poort?

Maar wat nu als datacenters het idee hebben dat de Britse overheid met verwijzing naar de CNI status meer en vooral anders over de schouders meekijkt? Vooralsnog is er weinig over bekend of klanten dat gaan merken. Gaan de Britse datacenters nu uit zich zelf beter aan de poort controleren wat nieuwe en bestaande klanten doen? Zullen bepaalde klanten (of: klanten van klanten) besluiten de business buiten het land onder te brengen?

Los van de vraag of dat niet stiekem een gewenst effect is: het zal zeker opvallen als bepaald aanbod verdwijnt.

Tags: datacenter

GerelateerdeBerichten

Leeg Datacenter NAP

Zoveelste ophef over het watergebruik van datacenters

2025/07/30
Data-Centre-Energy-Use-Critical-Review-of-Models-and-Results

Goede analyse van groei stroomgebruik datacenters

2025/07/25
Volgend bericht
Scos_Wireshark_

Wireshark Training Oktober 2024 Amsterdam/Hoofddorp

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon