In de RSS feed verscheen de melding dat Blaupunkt met een nieuwe serie televisies komt. Al snel was duidelijk dat het bericht niet bestemd was voor de Europese markt. Maar de vraag kwam op: wie van de lezers kent dit merk nog?

Autoradio’s

Oudere jongeren (een term uit 1990!) zullen Blaupunkt in ieder geval associëren met autoradio’s. Het Duitse bedrijf was namelijk heel lang marktleider voor dit segment. Dat markt verdween vanaf het midden van de jaren 90 in hoog tempo. Toen begonnen de autofabrikanten de radio’s in te bouwen en te voorzien van meer functies. Een vendor onafhankelijk toestel was niet meer te gebruiken en daarmee verloor Blaupunkt het bestaansrecht.
Autoradio’s waren de moneymaker voor het bedrijf, andere audio toestellen en televisies werden in veel kleinere aantallen geproduceerd. Sinds begin van deze eeuw is het merk heel snel uit het zicht verdwenen, dat het toch nog tot 2016 duurde eer het faillissement werd uitgesproken is bijna een wonder.
Licentie
Maar helemaal verdwenen is het dus schijnbaar niet. De merknaam vertegenwoordigde zoveel waarde dat elders in de wereld bedrijven geld over hadden om licentiehouder te mogen zijn. Een van die bedrijven is Super Plastronics. Dat heeft voor India de exclusieve rechten de namen Blaupunkt, Thomson en Kodak TV. De eerste twee namen zullen bij de oudere jongeren nog wel bekend zijn, maar wie heeft ooit gehoord van Kodak TV.
Mocht de lezer dus ooit op een online marktplaats een tv toestel van een van deze merken tegenkomen: het heeft een lange reis achter de rug en echt niets meer te maken met het verleden. Dat de merknamen Erres en Aristona niet op die manier zijn doorgegaan om geld op te leveren is best wel bijzonder, maar ook die constatering is alleen voor oudere jongeren te begrijpen.
Vergelijkbaar en van recentere datum is er Nokia, waarvan de merknaam en het logo een paar jaar gebruikt mocht worden door HMD. Is deze manier van geldverdienen niet meer interessant?