Bij MediaMarkt smart winkels gaat het om dienstverlening

Combinatie van diensten maakt het redelijk uniek

Dit voorjaar sloot de Gravis, de grootste gespecialiseerde Apple retailer in Duitsland de deuren. Sinds kort is een aantal van de panden voorzien van het MediaMarkt logo. Van een doorstart is geen sprake. Het assortiment is grondig veranderd, wasmachines worden er niet aangeboden.

MM_Smart_Muenchen_Aussenansicht_w960_h632Ook in Nederland hebben we MediaMarkt zien verschijnen in de panden van voormalige concurrenten. Op zeven plekken heeft het de vloerruimte van BCC overgenomen. Enkele andere panden van die failliete wit/bruingoed retailer zijn door Coolblue gehuurd. In beiden gevallen geldt dat een breed assortiment wordt gevoerd. Niet zo vreemd, want het vloeroppervlak van de oud-BCC panden is daarvoor groot genoeg.

In Duitsland gaat dat verhaal niet op voor de voormalige Gravis. Omdat Gravis zicht richtte op één merk en de obligate accessoires waren de panden veel kleiner. Zo klein dat het onmogelijk is een aantrekkelijk assortiment van wit/bruingoed te plaatsen. Wat ook een rol speelt is de ligging van de panden. Gravis zat – heel voorspelbaar – in de buurt van onderwijsinstellingen en nabij kantoorwijken. Dat zijn niet de plekken waar veel vraag naar wasmachines is.

Dienstverlening

MediaMarkt heeft het assortiment voor de ex-Gravis locaties aangepast en noemt ze smart stores. Deze winkels (maximaal 400 vierkante meter) zijn ingericht met veel ruimte voor dienstverlening. Elk van de locaties is een Apple gecertificeerd reparatiepunt. Ook andere merken kunnen aan de speciale balie ter reparatie worden aangeboden. De locaties doen ook inname van gebruikte hardware in samenwerking met Foxway.

De combinatie van deze twee diensten is op zich niet uniek, maar in de regel is dergelijk aanbod zeker niet nabij kantoorgebouwen te vinden.

Naast deze dienstverlening hebben de winkels de bekende gebruiksartikelen zoals toner en accessoires als hoesjes in het vaste assortiment. Klanten kunnen online bestelde goederen – waarschijnlijk tot een bepaalde omvang – ook in de winkels laten bezorgen zodat ze die daar onderweg van of naar collegezaal of kantoor kunnen ophalen. Wie geen zin heeft zelf zijn toner op te halen: smart filialen garanderen levering tegen meerprijs binnen 90 minuten voor adressen in het verzorgingsgebied.

Winkelstraten

De naam smart die MediaMarkt hanteert voor dit soort winkels is weinig origineel en vertelt ook niet het hele verhaal. Waar dit concept zich positief door onderscheidt is dat dit aanbod in winkelstraten of wijken verschijnt met huren die de standaard repair- en refurbished shop nooit kan betalen. De panden hebben – zie foto – ook een veel betere uitstraling. Het zou zomaar een succes kunnen worden waar de kleine shops last van gaan krijgen.

Mobiele versie afsluiten