Bij HP Inc. staat duurzaamheid niet los van de dagelijkse praktijk. Het ís de praktijk, zo zegt Erik Moltzen, Sustainability Lead voor de Benelux en Nordics. “medewerkers, klanten en partners krijgen de kans om op zijn manier bij te dragen aan een duurzamere IT-wereld.”

Erkenningen en validaties
De effecten zijn tastbaar, en de duurzaamheidsinspanningen van HP genieten internationale erkenning. Met Platinum scoort sinds 2019 al meer dan vijftien jaar de hoogste status bij Ecovadis. Daarmee behoort HP tot de 1 procent meest duurzame bedrijven in de branche. Daarnaast is HP sinds begin 2024 gevalideerd door het Science Based Targets Initiative (SBTi). “Die labels krijg je niet zomaar. Ze vereisen aantoonbare actie en transparantie”, zegt Erik. HP rapporteert duurzaamheid al structureel in een jaarlijks Sustainable Impact Report sinds 2001, ver voor dat echt gangbaar werd.
De doelen zijn dan ook ambitieus. Tegen 2030 moet de uitstoot in de volledige keten gehalveerd zijn en in 2040 wil HP volledig klimaatneutraal opereren. “We durven dat te zeggen omdat we die ervaring en onderbouwing hebben. Een grote rol speelt hoe partners en klanten technologie inzetten, bijvoorbeeld via refurbishment-programma’s, de inzichten gegeven door het Workforce Experience Platform WXP, of het Amplify Impact-programma. Hier, in Scope 3, maken we veel impact.”
Circulaire IT als propositie
Voor klanten biedt HP een breed scala aan circulaire oplossingen. Die variëren van bulkverpakkingen en energiezuinige producten tot transport per schip en uitgebreide refurbish- en recyclingprogramma’s. Ook niet-HP-hardware kan via ITAD-programma’s worden opgehaald en hergebruikt. “We bieden een centrale oplossing, inclusief sociale impact via donaties in het programma HP Hope.”
WXP: inzicht in duurzaamheid én kosten
Sinds april dit jaar biedt HP het Workforce Experience Platform (WXP). Dat geeft IT-managers centraal inzicht in energieverbruik, apparaatgebruik en lifecyclemogelijkheden. Zo kunnen apparaten efficiënter worden ingezet of langer worden gebruikt. “Een traditionele driejaarlijkse refresh is niet meer vanzelfsprekend”, zegt Erik. “’Op het HP WXP blijkt dat apparaten vier, vijf of zelfs zes jaar mee kunnen, Dat scheelt kosten én vermindert de milieu-impact. Refurbished is nog niet de standaard, maar het wordt steeds belangrijker.”
Partners: geen verplichting, wel een keuze
Voor partners biedt HP het programma Amplify Impact. Daarmee kunnen zij zich vrijwillig op verschillende niveaus kwalificeren. Dat geeft klanten inzicht in hun duurzaamheidsexpertise. “We willen duurzaamheid niet opleggen”, zegt Erik. “We bieden tools, kennis en support. Partners merken steeds vaker dat klanten duurzaamheid eisen in aanbestedingen. We zien in veel gevallen een directe link tussen de focus op duurzaamheid en het winnen van deals.”
Meer dan een ‘moetje’
Toch erkent Erik dat duurzaamheid extra inspanning vraagt. “Het is geen quick fix, maar het is de investering waard. “Bedrijven die duurzaamheid serieus nemen, krijgen toegang tot nieuwe klanten, aanbestedingen en markten. Transparantie en onderbouwde doelstellingen zijn essentieel. Te weinig bedrijven doen dit nog. Dat tast de geloofwaardigheid aan. Alleen met transparantie inspireer je anderen verantwoordelijkheid te nemen.”
Gedreven vanuit persoonlijk idealisme
Gevraagd naar zijn motivatie moet Erik verwijst hij naar zijn Deense opvoeding: zuinig omgaan met spullen, hergebruik en bewust consumeren. “Ik heb altijd gezocht naar werk met betekenis. Duurzaamheid is voor mij de manier om niet alleen voor HP, maar ook voor de maatschappij een verschil te maken.”
Het ultieme succes? “Dat duurzaamheid vanzelfsprekend wordt: collega’s melden zich spontaan voor projecten, klanten nemen structureel circulaire diensten af en partners dragen zelf ideeën aan.”
(dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine #03 2025)