Als een bedrijf naar de beurs gaat dan moet voor zowel de beurs, de banken als de beoogde aandeelhouders duidelijk maken hoe de zaken er voor staan. Gesteld dat het bedrijf daarbij de waarheid verteld is dat soort informatie altijd zeer interessant. Niet alleen voor deze drie groepen, maar ook voor de klanten en natuurlijk de concurrentie.
Datto en de eigen MSP’s
De primaire doelgroep van Datto zijn de MSP’s. Tot de belangrijkste concurrenten behoren volgens Gartner Acronis voor de DRaaS oplossing, voor andere diensten worden elders onder andere Zerto, Solarwinds en Veeam genoemd.
Al deze partijen doen zaken met MSP’s en al jaren gaat het verhaal dat die groep in omvang toeneemt en steeds belangrijker wordt. Datto heeft nu bekend moeten maken hoeveel MSP’s het als klant heeft. Dat zijn er 17.000+ wereldwijd. Slechts 1.000 daarvan halen met Datto een omzet van meer dan $100.000. De typische Datto MSP is dus duidelijk actief in de onderste helft van de markt en heeft zelf ook waarschijnlijk een kleinere omvang. Overigens zitten de meeste klanten van Datto in de VS. 73 procent van de omzet wordt daar gehaald. De eerder genoemde top 1.000 is goed voor 44 procent van de omzet. Het gaat verder niet op die omzet en regio’s in, maar uit andere publicaties is bekend dat de Nederlandse markt (Autotask!) bovengemiddeld belangrijk is.
Wereldwijde trends
Om de aantallen van Datto te kunnen plaatsen schrijft het aan de beursautoriteiten dat er naar schatting 125.000 MSPs wereldwijd actief zijn. Dat aantal zou groeien en daarvoor noemt het onder andere deze redenen:
- Het MKB gaat steeds meer digitale- en clouddiensten afnemen en daarvoor is de MSP de logische partner.
- De techniek is te complex en ontwikkelt zich te snel, het MKB kan de kennis niet meer bijhouden.
- De risico’s die met MKB loopt nemen alleen maar toe. Het zijn niet alleen de “algemeen” bekende security risico’s. Men heeft ook vaker en eerder te maken met toezichthouders. Daarmee bedoelt men CCPA, AVG en dergelijke bedoeld.
- Ook voor het MKB wordt downtime te duur, de IT moet het gewoon altijd doen.
Wat dat betreft ziet Datto de eigen toekomst en die van de partners rooskleurig in. Maar het somt ook punten op die reden zijn voor voorzichtigheid. Zo heeft het dit jaar de omzetgroei voor de clouddiensten (subscriptions) zien afnemen. In Q2-2020 was die 18 procent, terwijl de kwartalen daarvoor een plus tussen de 20 en 24 procent is genoteerd. De afvlakking gaat hand in hand met de toename van het aantal partners dat langzamer betaalt of om hulp vraagt.
Dat laatste is de oorzaak van Covid-19 en dan vooral de lockdowns. Reisverboden schaden de business van (sommige?) partners. Datto houdt er rekening mee dat nieuwe MSP’s minder snel worden geworven en dat upsell lastiger wordt. Wat Datto daar over de partners zegt kan een op een vertaald worden naar de eindklanten.
Logisch verhaal – belangrijk signaal
Wat Datto vanwege de beursgang vertelt over de wereldwijde MSP markt klinkt vooral logisch. MSP’s kunnen ook in deze lastige tijden groeien, zowel in aantal als in omzet, maar het is wel in een lagere versnelling. Dat Datto expliciet en op meerdere plekken wijst op de moeilijkheid van upsell in de huidige markt is een belangrijk signaal.