Beste klanten, we zetten drie dagen de cloud uit

Deutsche Telekom informeert klanten laat over bijzondere migratie

Deutsche Telekom past de komende periode een platform aan en dat betekent dat klanten gedurende drie dagen niet bij hun data in de cloud kunnen. Dit is geen grap.

Platformonderhoud

cloudDat een aanbieder van clouddiensten onderhoud verricht aan het platform is de normaalste zaak van de wereld. Als het goed is, is dat een ongoing proces. Kleinere ingrepen zullen niet aan de klanten gemeld worden. Bij grotere handelingen zal dat in de regel wel gebeuren. Een zeer omvangrijke ingreep zal zelfs ruim van te voren worden aangekondigd.

Ander datacenter

Deutsche Telekom is op dit moment bezig met zo’n omvangrijke ingreep. Een deel van de clouddiensten voor consumenten gaat naar een andere platform. Dat andere platform (uit de stal van Nextcloud voor wie het precies wil weten) is nog niet in alle datacenters van het telecom bedrijf aanwezig. Een migratie dus, zoals die niet veel voorkomt. Je zou dus ook verwachten dat de klanten daarover ruim van te worden zijn geïnformeerd.

Informatie

Het begrip informatieplicht lijkt niet hoog op de agenda van Telekom te staan. Pas woensdag (twee dagen terug) hebben klanten een mail gekregen. Daarin staat dat zij in de komende periode in ieder geval twee, en mogelijk zelfs drie, dagen niet bij de data kunnen.

Betroffen zijn alle klanten met een bundel waarin ook online storage, agenda, telefoonboek, back-ups en nog wat zaken zitten. Dat zijn allemaal clouddiensten en daar kan dus geen gebruik van worden gemaakt.

Weinig waarschijnlijk in Nederland

De kans dat een Nederlandse internetaanbieder iets vergelijkbaars zou doen is gering. Dat komt niet alleen omdat de Nederlandse consument een stuk mondiger is. Op tv gegrild worden is iets dat directies willen voorkomen. Ze weten dat dergelijk optreden in het verleden niet zelden het begin van het einde van de carrière geweest.

Zakelijke klanten

Maar er speelt nog iets waardoor deze actie van Deutsche Telekom onnavolgbaar is. Het domme aan die migratie lijkt te zijn dat men net doet alsof alle betroffen klanten consumenten zijn. Er is voorbij gegaan aan het feit dat achter een consumentenlijn ook een zakelijke gebruiker kan zitten. En dat tegenwoordig heel wat mensen noodgedwongen van huis uit moeten werken en alle cloud opties van het abonnement benutten is schijnbaar ook genegeerd.

Het zal geheid klachten gaan regenen en niet alleen omdat er niets de up -of downloaden is. Het online telefoonboek is de basis van de VOIP dienstverlening. Tijdens de migratie is het niet te gebruiken. Om zijn online back-ups na de migratie nog te kunnen gebruiken moet de gebruiker die eerst downloaden en vervolgens weer uploaden (!).

Een migratie kan complex zijn, dat weten we allemaal. Alle klanten altijd 100% tevreden stellen kan onmogelijk zijn. Maar zo kort van te voren klanten dwingen veel data te downloaden en te melden dat ze een paar dagen deels offline zijn omdat je de cloud uitzet, dat hoort niet te kunnen. De concurrentie zal het allemaal prachtig vinden. Donderdag zijn de eerste Duitse cloudstorage aanbieders al gestart met acties die hierop inspelen.

Mobiele versie afsluiten