In 2022 weet iedereen die iets online doet dat social media een factor van belang is. Nog geen tien jaar geleden was dat anders. En alles wijst erop dat ook de huidige fase over enige jaren definitief verleden tijd is.
Er gebeurt namelijk veel op en rond social media. Het meest in het oog springend is op dit moment de overname van Twitter. Die overname is vanaf de start omstreden en wat er daags na de effectuering is gebeurd is reden voor zorg. Laten we wel zijn, het is niet eerder voorgekomen dat zoveel grote adverteerders bekend maken een platform vooralsnog te verlaten. Dat doen ze omdat de vele signalen die ze hebben afgegeven vanaf dit voorjaar zijn genegeerd.
Twitter is echter niet de enige partij die schrikt van de afkalvende inkomsten. Facebook zit ook in dat proces. Het bedrijf kan schijnbaar nog wel nieuwe gebruikers werven, maar dat is kwantiteit zonder kwaliteit. Het derde bedrijf dat een probleem heeft is TikTok. De nieuwe voorwaarden willen formaliseren wat iedere kritische gebruiker al geruime tijd vermoedde: data wordt door bekeken door personen in China die niets met de dienst te maken hebben.
Wat betekent de onrust op en rond deze drie platformen voor zakelijke gebruikers, zoals lezers van ITchannelPRO? Dat is een vraag die serieus aandacht verdient. Het onderstaande antwoord is deels een momentopname. Niet uitgesloten is immers dat er binnenkort nog meer veranderd.
TikTok
Het makkelijkste te beoordelen is de situatie rond TikTok. Als data inderdaad naar China wordt verstuurd en daar “bekeken”, zal het voor zakelijke gebruikers zeer onverstandig zijn met deze dienst door te gaan. Ja, ook in de B2B omgeving wordt dit platform gebruikt. ITchannelPRO kent toeleveranciers die de namen van opdrachtgevers voor zich houden maar wel met korte videofragmenten een indruk geven van projecten. Wie dat ook overweegt of daarmee wil doorgaan heeft binnenkort een probleem.
Of Facebook voor zakelijke campagnes kan worden ingezet is een vraag die ieder voor zich moet beantwoorden. Dat het bedrijf op dit moment grote problemen heeft betekent niet dat de businesscase voor gebruikers onder druk staat. Concreet: de voorwaarden lijken ongewijzigd te blijven. Wat natuurlijk wel veranderd is, en dat dus al bijna een jaar, is dat een deel van de Apple gebruikers in staat is tracking te onderdrukken. Wie een doelgroep bedient met een hoge “Apple adoptiegraad” heeft daar wel een probleem.
En dan nog een keer Twitter. Dit platform maakt structureel verlies en leunt mede daardoor zeer zwaar op adverteerders. De grootste en belangrijkste spelers hebben aangegeven vooralsnog niets te doen. Daar hebben ze zo hun reden voor. Een daarvan is dat de eigenaar van Twitter ook een concurrent is voor de gehele automotive sector. Maar er speelt nog iets anders, en de impact daarvan moet niet worden onderschat. Later deze maand, om precies te zijn op 24 november, vindt het eerste proces plaats tegen het bedrijf Twitter en het management. Zij worden verweten illegale content te hebben laten staan en gewiste strafbare inhoud zelfs weer te hebben teruggezet. Dit proces vindt in Duitsland plaats en bij een veroordeling kan de boete oplopen tot 40 miljoen Euro. Voor de managers is er persoonlijke aansprakelijkheid.
Deze zaak is om twee redenen extreem belangrijk. Ten eerste zal dit proces door alle grote reclamebureaus nauwlettend worden gevolgd. Reken maar dat een veroordeling de huivering om op dit platform te adverteren doet toenemen. De tweede reden is dat deze zaak een voorloper is van wat binnenkort in de hele EU gaat gelden. Grote social media platformen zullen actiever moeten optreden tegen uitwassen en zo niet dan regent het boetes.
Voor de lezer
Waarschijnlijk denkt de lezer nu: “Alles goed en wel, maar wat heeft al die onrust bij social media bedrijven met mijn business te maken?” Het antwoord op die vraag is tweeledig. Kijk om te beginnen eens naar de bestrijding van ongewenste e-mail. Dat was rond 2005-2007 een zaak die alleen grote verzenders met focus op B2C zou raken, maar inmiddels is de impact daarvan op zelfs de kleinste volumes van B2B communicatie merkbaar.
Wat ook van belang is te begrijpen, dat deze twee van de drie genoemde social media omgevingen op dit moment ook te maken hebben met uitstroom van (“waardevolle”) gebruikers. Misschien wordt het tijd eens te gaan nadenken waar voor jou business een goed alternatief kan zijn.
(Voor wie het plaatje compleet wil maken: de social media platformen zijn interessant geworden voor B2C en B2B werving tot e-mail aan banden werd gelegd. Nu worden de platformen onder de loep genomen…)