Telefoneren is gemeengoed en alle telecom-operators bieden zo’n dienst aan. Lange tijd was het de primaire dienst bij de acquisitie van klanten. De onafhankelijke Belgische operator ALLOcloud implementeert het bellen op een andere manier met een bijzonder OTT-concept. Onafhankelijk en helemaal vanuit de cloud.
Bellen is nog altijd de belangrijkste service van telecom-operatoren. Met goedkoop bellen trek je klanten aan en vervolgens verkoop je extra services. Tijden veranderen en steeds vaker is elementaire IP-communicatie datgene wat klanten zoeken. Via over de over de top aanbieders (OTT) is daarna door de klant het gewenste portfolio van telecommunicatiediensten samen te stellen.
Andere tijden
Er waren tijden dat klanten een emailadres afnamen bij hun ISP, maar die liggen al ver achter ons. Ook het gegeven dat de waarde van een ISP afhankelijk is van het aantal email-accounts is helemaal verleden tijd. Klanten kiezen serviceproviders voor specifieke diensten en gebruiken die in combinatie met hun vaste of mobiele internetaansluiting. Dankzij IP-communicatie heeft de klant een maximale vrijheid bij het samenstellen van zijn persoonlijke configuratie.
ALLOcloud is een sterk concept
ITchannelPRO sprak met Jacques Gripekoven, de managing director over ALLOcloud over de kracht van dit OTT-concept. ALLOcloud is één van de twee OTT-telefonie aanbieders in België. Daarnaast zijn er ook vaste en mobiele operators die telecommunicatiediensten aanbieden. Jacques Gripekoven: “Het bijzondere van ALLOcloud is dat wij ons helemaal richten over het aanbieden van cloud based telecommunicatiediensten.”
Klanten komen naar ALLOcloud als ze behoefte hebben aan een krachtige en flexibele telefonie-oplossing die onafhankelijk is van hun ISP. Zo’n specialistisch bedrijf heeft alle focus op het optimaliseren van zijn dienstverlening en kan daarmee vaak betere voorwaarden en een hogere kwaliteit garanderen. ALLOcloud is in 2009 opgericht en heeft inmiddels drie speerpunten in het portfolio: zakelijke telefonie, SIP-truncking en web-meetings. Daarmee biedt het alle diensten aan die (klein)zakelijke klanten nodig hebben voor hun werk. Bovendien en dat is een krachtige eigenschap, er hoeft voor de toepassingen geen software geïnstalleerd te worden. Alle functies zijn gewoon via de browser te benaderen.
Een simpele click
Met een simpele click op een link wordt een web conferentie of telefoongesprek direct geactiveerd. Simpeler kan gewoonweg niet. Jacques: “Het ALLOcloud-platform is helemaal in eigen beheer ontwikkeld en 100% cloud native.” Cruciaal voor de dienstverlening is het gebruik van open standaarden, vandaar dat diensten via WEB RTC in elke webbrowser te benaderen zijn. Uiteraard zijn er apps en softphones voor speciale toepassingen.
Jacques: “Met ons concept richten we ons zeer succesvol op de kleine zakelijke klant, tot circa tien aansluitingen. Onze benadering garandeert hoge kwaliteit en een scherpe prijs. Wij zien dat terug in de lage churn van onze klanten. Ze zijn tevreden.”
Onderscheidend vermogen
ALLOcloud richt zich op alle organisaties die willen besparen op hun telefonie- en communicatiekosten. Daarnaast willen de klanten profiteren van een verbeterde mobiliteit en hogere flexibiliteit. De geavanceerde diensten zoals gepersonaliseerde voicemails, video- of spraakconferentie, virtuele fax, samenwerking in de cloud en nog veel meer zitten gecombineerd in één vast maandelijks bedrag.