Afgelopen jaar zijn McAfee en Fireeye deel van het zelfde bedrijf geworden en voor die combinatie is nu de naam Trellix gelanceerd.
Trellix als voorbeeld
Toch is het wel handig nog even te kijken wat er precies aan de hand is in de markt. De partijen die Trellix vormen zijn daar een goed voorbeeld van. Om te beginnen is het duidelijk dat security bedrijven die zowel de bovenkant van de markt bedienen als de onderkant en de consumentenmarkt verdwijnen. Het gegoochel met namen en logo’s trekt meer aandacht dan die wezenlijke verschuiving.
Minder aanbod voor klant en reseller
Wezenlijk, omdat daardoor het aanbod een stuk geringer wordt. Die is voor de eindklanten (zakelijk of consument) al zichtbaar. Voor het kanaal is het ook iets dat moet gaan opvallen. Er valt minder aan te bieden en het is zeker niet zo dat de marge op de merken die overblijven vooruit gaat.
Groeisector
Waarom al die fusies, overnames en versmeltingen plaatsvinden verdient eveneens enige aandacht. Het is zeker niet zo dat alle bedrijven zich in de etalage zetten omdat de oprichters een stapje terug willen doen. De voornaamste reden is de druk vanuit VC’s. Er is een ongekende hoeveelheid geld beschikbaar. Dat geldt moet rendement opleveren. Security geldt als een van de sectoren binnen IT die garant staan voor groei over een langere periode.
Uit de gratie
Andere IT sectoren die dat zelfde label opgeplakt hebben gekregen in het recente verleden zijn datacenters en storage vendors. Voor beide geldt dat ze inmiddels minder populair zijn. Vooral de interesse voor storage bedrijven is sterk afgenomen. De bedrijven doen het minder goed op de beurs en zijn duidelijk uit de gratie van de beleggers. Waartoe dat heeft geleid heeft iedereen kunnen zien. Er zijn geen nieuwe toetreders meer en de overnames die er zijn komen op het conto van een paar grote oudere bedrijven.
Het kan zomaar gebeuren dat over x jaar iets anders meer rendement belooft dan security. McAfee en Fireeye hebben daar dan geen last meer van, het nieuwe Trellix misschien wel.