Het is inmiddels heel normaal: thuis achter de laptop of pc werken. Maar er zijn nog geen officiële maatregelen om die thuiswerkplek goed in te richten. Dat kan beter, vindt Mandy Kornet van Backshop.
“De thuiswerkplek staat onder invloed van andere factoren dan een normale kantooromgeving”, zegt Mandy. “Men worstelt soms om de balans tussen werk en privé te vinden, er zijn technische ongemakken als internetsnelheid, videomeetings en dan is er uiteraard de fysieke component. Want waar wordt er thuis gewerkt? Is er een volledig ingerichte werk-, of studeerkamer aanwezig, zit je aan de keukentafel of werk je noodgedwongen op de bank, omdat er elders in huis geen plek is? Er wordt gebruik gemaakt van een laptop en welke accessoires horen daarbij? Zijn ze geschikt voor ieder persoon? Dit zijn voorbeelden van vragen uit de praktijk, waar wij en onze klanten dagelijks mee te maken hebben.”
Menselijk aspect
Volgens Mandy zijn er voor de IT-industrie volop kansen voor het inrichten van de thuiswerkplek. “De industrie is zich er zeker van bewust dat deze markt openligt, maar het menselijke aspect moet daarbij niet uit het oog worden verloren. Wij als Backshop kunnen hierin voorzien door onze kennis op dit gebied beschikbaar te stellen.” Het uitgangspunt bij het hele thuiswerk-concept is dat de mens centraal staat. Mandy: “Hierbij spelen specifieke factoren een rol. Daarom zou je als dealer verder door moeten vragen bij klanten.
Waar ligt de werkelijke behoefte?
Om te beginnen zou ik mensen die thuis gaan werken, willen vragen hoe ze die plek gaan inrichten en welke ruimte ze daarvoor beschikbaar hebben. Ook is het goed om te vragen waar de werknemers zelf behoefte aan hebben, is dit een goede stoel, een fijn toetsenbord en ergonomische muis of misschien wel een goede koptelefoon? Op basis van die factoren ga je alvast een eerste selectie maken. Als specialisten kunnen we hierin met de dealer meedenken. Je inventariseert de mogelijkheden van de thuiswerker en, niet onbelangrijk, hoe de opstelling van werkgever is. Hier ligt ook een verantwoordelijkheid. Als we met minder mensen op kantoor moeten gaan zitten en meer medewerkers thuis moeten werken, zal de werkgever hierin ook een rol moeten spelen.”
Vraagstukken
Hoe ga je dergelijke projecten aan? Mandy: “Dit zijn vraagstukken waar de markt voor komt te staan. Gaan we producten opsturen en laten we de gebruiker het zelf uitzoeken? Of gaan we uitgebreidere ondersteuning geven? Zo kunnen we online instructievideo’s inzetten als support. Dat kunnen korte ergonomische trainingen zijn, waarbij je de mensen bij de hand neemt. Het speerpunt blijft: hoe gaan de gebruikers er zelf mee om? Ook met de werkdruk thuis. Het is een kwestie van balans. Er wordt veel van het aanpassingsvermogen van mensen gevraagd, en dat kunnen we verlichten met comfort. Daar ligt ook een taak voor ons als specialisten op het gebied van ergonomie en de IT-markt met hun kennis en netwerk.” Mandy verwacht dat we in de nabije toekomst met z’n allen de transitie gaan maken van traditionele producten naar oplossingen voor healthy home office. “Eindgebruikers zijn zeker bereid om voor kwalitatief materiaal en een goed advies een eerlijke prijs te betalen.”