B2C richtlijn voor diensten heeft impact handel met kleine zelfstandigen

herroepingsknop en opzeggen binnen 30 in plaats van 14 dagen

Een commissie van het Europese Parlement heeft recent een rapport aangenomen waarmee voorstellen voor de nieuwe richtlijn voor op afstand gesloten overeenkomsten inzake financiële diensten worden gedaan. Dat is een lange zin, maar ook een belangrijk document. De richtlijn heeft namelijk raakvlakken met gewone e-commerce. Dit raakt dus alles en iedereen met een webshop of online bestel mogelijkheid.

Geen korte termijn besluit

EC EUBesluitvorming in Europa gaat over veel schijven. Dit rapport is geschreven door leden van alle fracties uit het EP die zich bezig houden met het onderwerp. Over het document moet het volledige EP nog vergaderen en stemmen, maar in de regel is dat niet meer dan een hamerstuk. Vervolgens moet de Europese Commissie aan de bak. Dus wat er nu is besloten is zeker nog niet op zeer korte termijn wet in alle lidstaten.  (Let op: uitzonderingen bevestigen die regel. De snelheid waarmee USB-C tot enige legale stekker is verklaard heeft menigeen verbaasd)

Reden voor onrust

Tot zover de geruststelling. In het rapport staat echter ook iets dat voor de nodige onrust in de e-commerce bedrijven zorgt. De EP commissie heeft namelijk voorgesteld dat consumenten het recht moeten krijgen binnen 30 dagen een contract te ontbinden en wel op een extreme makkelijk manier zonder enige vorm van sancties. Op dit moment geldt nog 14 dagen. Om elke vorm van drempel te vermijden wordt er gedacht aan een “herroepingsknop”.

Alle e-commerce clubjes in de EU vinden dat een volslagen onzinnig idee. Er is flink gecommuniceerd om dat plan van tafel te krijgen, maar vooralsnog is dat niet gelukt. De twee veranderingen worden beide even hard bestreden, de online opzegknop en het oprekken van de 14 dagen naar 30 dagen. Men schermt met het consumentenrecht (“de e-commerce richtlijn”) waarin een en ander al is geregeld. Zij vrezen dat het introduceren van deze nieuwe richtlijn bedoeld voor financiële diensten de oudere regels voor online handel zullen doen verdringen.

Eenpitter is consument

Zoals iedere ondernemer weet is voor de Nederlandse wetgever een kleine zelfstandige “de eenpitter” gelijk aan een consument. De anti spam wetgeving is voorbeeld van een wet die door “Brussel” aanvankelijk alleen voor consumenten was bedoeld, maar in Nederland direct ook gold voor alle ZZP’ers. Daarom is het zaak het proces rond deze nieuwe richtlijn – ook al duurt het nog tijden eer die is goedgekeurd – te blijven volgen.

Mobiele versie afsluiten