Azure en de grenzen van de cloud

geen 100 procent garantie

De cloud van Microsoft, Azure, zou in meerdere regio’s vol zitten. Het idee dat de cloud grenzeloos is en oneindig groot is klopt dus niet. Hoewel dat technisch allemaal verklaarbaar is, zullen lang niet alle klanten dit zonder uitleg snappen.

azure-logoTijdens de pandemie hebben (bijna) alle cloudproviders de toch al harde groei nogmaals zien versnellen. De vraag naar SaaS diensten was zo groot dat het allen hens aan dek was om capaciteit te kunnen bijplaatsen. Dat proces dat in 2020 moet hebben geleken op een race tegen de klok, ging goed. Het verhaal waarmee The Information enkele dagen terug is gekomen doet vermoeden dat er nu halverwege 2022 wel iets is veranderd. Naar verluidt is er in een dozijn Azure datacenters geen extra capaciteit beschikbaar om de vraag, die blijft toenemen, te pareren.

Wat is hier aan de hand?

De vraag is natuurlijk wat er precies aan de hand is. Iedereen zal direct denken aan de supply chain problemen. Door lockdowns in China, verstopte havens en langere transporttijden is het onvoorspelbaarder geworden goederen van A naar B te krijgen.

Planning

Wie begint aan het bouwen van een datacenter heeft daarvoor een planning. De aanvoer van alle goederen, van het beton in de eerste fase tot de koffiezetmachines vlak voor de opening, overal is tot nauwkeurig bepaald wanneer de goederen er moeten zijn. Voor beton en ander bouwmaterialen is het tijdslot een uur, voor de kantoorinventarisatie is een dagdeel gangbaar.

Die planning kon tijdens het eerste jaar van de pandemie redelijk worden aangehouden en daarover was menigeen verbaasd. Pas aan het eind van 2020 en door heel 2021 is het een probleem geworden. Het verhaal voor de bouwstoffen is daar anders dan voor de IT kant.

De IT kant van het verhaal is grondig ontregeld omdat er meerdere lockdowns zijn geweest en die waren per regio verschillend. Het is te complex geweest voor voorraadbeheer en sindsdien zijn de levertijden voor servers, routers en wat nog meer voor een Azure cloud nodig is, niet meer te plannen.

Interen op voorraden

Maar als dat al in 2021 speelde, waarom loopt Azure nu dan tegen problemen aan? Het antwoord op die vraag heeft ook weer te maken met voorraden maar ook met het schuiven van projecten. De hyperscalers hebben in een deel van 2020 en 2021 de groei kunnen opvangen omdat ze altijd hardware op voorraad hebben. Die is gewoon eerder ingezet dan gepland. Op die buffer is schijnbaar zo veel ingeteerd dat er in 2022 geen marge meer is.

Nieuwe lokaties

Die hardware stond en staat overigens niet per definitie op plekken waar ook al een Azure omgeving aanwezig is. Een andere reden waarom de cloud nu vol zit zou te maken kunnen hebben dat Microsoft om zoals bekend  overstapt op een fijnmaziger datacenternetwerk dan voorheen.

Dat men op een aantal plekken geen kans ziet op tijd nieuwe hardware in de racks te schuiven en aan te zetten is gelet op de verstoring van de supplychains en de spreiding van de (groeiende) workloads volkomen begrijpelijk. Het probleem zal worden opgelost, daar is geen twijfel over mogelijk. Echter het betekent wel het einde van het idee dat Azure en welke andere cloud altijd en overal aanwezig is en kan groeien zonder dat de klanten er hinder van ondervinden.

Reseller

Als reseller van clouddiensten moet je daar dan ook eerlijk over zijn. Realtime aanpassen van capaciteit of een 100 procent beschikbaarheid is niet te garanderen.

Mobiele versie afsluiten