De Amerikaanse hyperscaler AWS heeft recent laten weten dat duurzaamheid in toenemende mate een belangrijke rol speelt bij de bouw van de datacenters. Dat is goed. Als korte tijd later blijkt dat het verzendbedrijf Amazon de toezegging om tegen 2030 de helft van de zendingen CO2 neutraal te bezorgen heeft ingetrokken dan is dat niet goed.
Als je vol enthousiasme vertelt, zoals Amazon dat het HQ duurzaam is en dat je bij datacenters nog verder wil gaan dan loop je een risico. De pers en klanten zullen namelijk willen weten hoe het zit met de activiteiten en gebouwen die niet zijn benoemd. Zijn die vergeten, minder belangrijk of zijn die gewoon minder groen?
Ondernemingen die kleiner zijn dan Amazon krijgen daar ook mee te maken. Intekenen op aanbestedingen, je duurzaamheidsprogramma overhandigen en op je bedrijfsparkeerplaats Porsches hebben is niet slim. Je kunt nog zo duurzaam bezig zijn, maar als een bedrijf onder de zelfde holding daar sterk van afwijkt dan ga je daar hinder van ondervinden. Claimen heel verantwoord bezig te zijn, zonder te weten of dat voor alle nevenvestigingen en zusterorganisaties ook opgaat is gewoon een valkuil.
Wat helemaal lastig communiceren wordt, is als bedrijven binnen een groep ander jargon en andere doelstelling voor duurzaamheid hanteren. Probeer er dan nog maar een boodschap van te maken dat iedereen begrijpt en dat geen argwaan oproept. Dat is dus ook bij Amazon aan de hand. De toezegging is ingetrokken omdat men de scope te smal vond. Door die te verbreden geldt de reductie voor meer transporthandelingen.