Door een persbericht van Plusnet waarin staat dat het de contracten van Avaya voor eindklanten overneemt viel weer een naam op die ook tijdens de recente UCaaS summit was genoemd.
Om iets meer reactie te krijgen passeerden een aantal namen de revue, waaronder Avaya en Panasonic. De eerste zou nog actief moeten zijn op de Nederlandse markt, de tweede is dat inmiddels niet meer.
Vreemd
Het bleef stil en dat is toch wel vreemd. Wat dit namelijk duidelijk maakte is dat marktpartijen in de dagelijkse praktijk dus amper bedrijven tegenkomen waar de deze twee leveranciers aanwezig zijn. Vragen over onderhoud, vervanging of een uitbreiding er naast, het komt gewoon niet voor.
In het geval van Panasonic is dat begrijpelijk, dat bedrijf heeft voor telecom geen footprint meer in Nederland. Avaya heeft nog wel een kantoorpand, maar communicatie naar de buitenwereld is onbekend. Dat de UCaaS Summit deelnemers dat bedrijf niet meer top of mind hebben is, zoals gezegd vreemd, maar als er niets meer wordt gecommuniceerd door of over het bedrijf dan is dat een normaal proces.
Klanten overhevelen
Hoeveel anders is het in Duitsland. De collega publicaties aldaar schrijven elke keer als een partner van Avaya de klanten van het bedrijf heeft overgenomen. Wat daar staat klopt, op een paar grote klanten na wordt alles voor die markt overgeheveld naar het kanaal.
Ook dat is vreemd en dan vooral omdat het een tegengestelde beweging is. In Nederland is het kanaal op zijn hoede dat een fabrikant de klanten van de reseller niet rechtstreeks benadert. Het omgekeerde, dat een reseller eindklanten van zijn leverancier “aftroggelt”, heeft niemand op zijn bingokaart staan. Dat is in ieder geval te riskant.
Weinig animo
Die Duitse variant van dat laatste is dat Avaya resellers zoekt om alle MKB eindklanten over te nemen. Deze keer staat voor resellers niet de inkooprelatie met de vendor op het spel. Je zou dus zeggen dat het weinig riskant is. Maar de persaandacht doet vermoeden dat het overhevelen helemaal geen makkelijk operatie is. Avaya wil wel, maar de animo onder resellers de klus te klaren schijnt erg gering. Je zou maar eindklant zijn en merken dat niemand je servicecontract wil overnemen.