De laatste dagen is er in de pers veel te doen om Atos dat met slechte cijfers en nieuws naar buiten is gekomen. De Franse gigant is echter niet de enige die het moeilijk heeft. Dit zijn de twee belangrijkste oorzaken.
System Integrator
Voor het gewone IT kanaal is Atos een bekende naam, maar niet direct een concurrent. Het bedrijf is vanuit de historie als klassieke System Integrator vooral in de weer bij grote bedrijven en overheidsdiensten. De kans dat de retailer op de hoek contact heeft met Atos is niet groot. Die klopt eerder aan bij zijn lokale IT dienstverlener.
Cloud
Door die tweedeling van de markt hebben vele kleinere dienstverleners niet door dat de system integrators al enige jaren moeite hebben met de markt. Een deel van het portfolio is niet meer te verkopen, want door cloud is er echt veel ingrijpend veranderd. De verkoop van hardware is al evenmin iets waar nog veel mogelijk is. Kortom de SI’s moeten en zijn op zoek naar nieuwe business.
Overnemen of te koop zijn
Dat is een van de redenen waar Atos en die andere grote spelers op zoek zijn naar overnamekandidaten of zichzelf in de etalage hebben gezet. In het eerste geval, dat is ook de strategie van Atos, wil men nieuwe kennis kopen met klanten en omzet. Het andere komt ook voor. De buiten de deur zetten van een deel van de IBM business onder de naam Kyndryl is daar een variatie op. Nieuwe eigenaren en aandeelhouders mogen zich buigen over de te volgen koers.
Thuiswerken
Sinds twee jaar is er nog iets veranderd aan de markt waardoor de vaste klantengroep van bedrijven als Atos minder meer opleveren. Of het nu gaat om banken of om overheidsdiensten. De plotselinge verschuiving van werken op de zaak naar thuiswerken betekent het einde van veel langlopende projecten. Wat er nog loopt is of stopgezet of staat in een lagere versnelling. Dat die verandering speelt is al enige tijd bekend, het geeft alleen geduurd eer dat in de boekhouding naar voren kwam.
Concurrentie
Er speelt nog meer, maar dit zijn twee belangrijkste oorzaken van het slechte nieuws waarmee Atos naar buiten komt. Het is onvermijdelijk dat de grote concurrenten hier last van hebben. Ze houden zich nog even stil, maar ook zij zullen moeten communiceren over de tegenslag. Een markt die al in beweging was is door de pandemie nog sneller gaan veranderen en deels in weer een andere richting. Voor dit soort grote organisaties – de mammoettankers – kost het bijsturen gewoon veel tijd, energie en dus winst.