Het merk EPOS is ontstaan uit de succesvolle joint venture tussen audiospecialist Sennheiser en hoortechnologiegroep Demant. EPOS is nu volledig eigendom van de Demant Group en heeft zijn hoofdkantoor in Kopenhagen. ITchannelPRO had een geanimeerd gesprek met Arnoud Dolle, Sales Director Benelux & Nordics Enterprise Solutions, over het afgelopen jaar en de plannen voor de nabije toekomst.
Als een productgroep de vruchten plukt van hybride werken, dan zijn het wel de audiovisuele hulpmiddelen zoals headsets, speakerphones en video-oplossingen. De overgang van een beschermde kantooromgeving naar een flexibele aanpak met thuiswerkplekken en kantoortuinen, trekt een sterke wissel op de benodigde audiovisuele hulpmiddelen. “Vorig jaar hebben we bij EPOS aan den lijve ondervonden hoe de markt in rap tempo veranderde. Niet alleen fluctueerde de omzet per kwartaal en ontstond er schaarste aan componenten, ook de wensen van klanten veranderden”, zegt Arnoud. “De instap headsets voldoen niet meer. Er ontstonden aanvullende eisen met bijbehorende marktvraag.”
Van alle markten thuis
EPOS is een sterk merk met jarenlange ervaring op het gebied van audioproducten. Klanten kloppen bij deze leverancier aan voor hulpmiddelen. Speciaal voor de enterprise-markt is er keuze uit drie productlijnen:
- IMPACT: gericht op bellen en bedoeld voor mensen die veel uren aan de telefoon zitten (bedraad en draadloos (Bluetooth en DECT)
- ADAPT: voor de veeleisende (mobiele) zakelijke gebruikers
- EXPAND: speakerphones en videoconferencing.
Arnoud: “Aan de software-kant wordt alle energie gestoken in het ondersteunen van zoveel mogelijk UC-platformen. Ook lokaal populaire oplossingen worden steeds meer ondersteund dankzij de krachtige SDK die we beschikbaar stellen.”
Ook voor UC-platformen
“De groeiende vraag naar de producten uit de ADAPT-lijn maakt duidelijk dat de markt aan het upgraden is”, vervolgt Arnoud. “Mensen willen meer kwaliteit, een betere ruisonderdrukking en mobiliteit. Dit wordt mede gestimuleerd door de terugkeer naar kantoor. Daarbij worden mensen weer geconfronteerd met flexibele werkplekken in lawaaiige kantoortuinen. Dan is maximale vrijheid en een optimale geluidsreproductie cruciaal. Open Office is de standaard die daarop inspeelt en door Microsoft als randvoorwaarde wordt gezien voor certificering voor haar platformen Teams en Skype.”
Daarnaast is de ondersteuning voor UC-platformen als Teams en Zoom niet langer nice to have maar een must. De headsets moeten daarvoor zijn gecertificeerd, omdat UC-platformen in het hybride tijdperk primaire communicatieomgevingen zijn.
Voor meeting rooms zijn speciale speakerphones en videoconferencing devices (EXPAND-lijn) ontwikkeld.
Binnenkort komt de slimme EXPAND Capture 5 speakerphone van EPOS op de markt. Deze herkent in combinatie met Teams de verschillende gebruikers aan hun stem en kan met behulp van de ingebouwde functionaliteit direct transcripts produceren van de conversatie. De notulen worden dus automatisch gegenereerd.
DECT blijft belangrijk
Ook het gebruik van DECT-technologie als kwalitatief hoogwaardige verbinding krijgt weer een impuls. De vrijheid en kwaliteit van DECT zijn sterke eigenschapen in bedrijfsomgevingen. Dit hoeft niet te betekenen dat speciale DECT-telefoons nodig zijn. Via de DECT D1 USB-dongle is DECT naar de PC te brengen en kan de draadloze IMPACT 5000 headset-familie worden gebruikt. In en om de PC is de headset met onberispelijke kwaliteit en bewegingsvrijheid te gebruiken. De betrouwbaarheid van DECT als radioprotocol overtreft Bluetooth in kantoortoepassingen en is inzetbaar voor het overbruggen van afstanden tot 55 meter in kantoren. In het vrije veld bedraagt deze afstand zelfs tot 180 meter.
Channelpartners niet vergeten
“Channelpartners zijn essentieel voor ons succes”, zegt Arnoud nadrukkelijk. We besteden dan ook veel aandacht aan de relatie met hen. Vorig jaar hebben we geweldige events gehad tijdens de F1-wedstrijden op Zandvoort en in Dubai. Ook dit jaar dagen we onze partners weer uit. Daardoor komen weer informele gesprekken tot stand en kunnen we elkaars behoeftes beter leren kennen. We moeten weer weg van het scherm en creatief worden. Praten over business, helpt iedereen om de zaken weer beter op te zetten.”
Meer weten over EPOS? Mail dan naar sales-benelux@eposaudio.com
(Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPro Magazine nummer 1)