BusinessCom introduceert een “APK voor het productportfolio” waarmee resellers hun portfolio helemaal up-to date maken. Met de hulp van experts van Businesscom worden resellers weer klaargestoomd voor de nieuwste uitdagingen. Manager Pieter van Eldonk van BusinessCom legt uit wat zijn bedrijf de ruim 1.400 resellers te bieden heeft.
Pieter van Eldonk noemt zichzelf de manager, want hij is wars van het woord CEO. Het is ook best bijzonder als je al kort na de indiensttreding als 26-jarige stagiair doorgroeit tot de rol van eerste man en dat al jaren weet te consolideren. Pieter heeft flink de hand gehad in de vorming van BusinessCom als distributeur. Het bedrijf staat met My-Connect nu voor een breed portfolio aan clouddiensten en levert daarnaast IT- en telecomhardware.
BusinessCom heeft een hoofdkantoor in Nederland en een vestiging in België van waaruit de Benelux, de Nordics en de Baltics worden bediend. Binnen naar verwachting een a twee jaar voorziet het bedrijf nog een kantoor in Zweden. In totaal zijn er 60 medewerkers en bestaat het portfolio van de distributeur uit een breed scala van A-merken, waaronder Mitel, Xelion, Intermedia Cloud Communications, Zoom, Jabra, Yealink, Omada en Barracuda. Een ding was van begin af aan zeker; BusinessCom is een distributeur en doet geen zaken met eindgebruikers. Daar zijn de partners voor.
My-Connect is de spil
In 2015 is het concept My-Connect geintroduceerd. My-Connect Cloud Solutions omvat het volledige portfolio van abonnementen, connectiviteit en clouddiensten van BusinessCom. My-Connect biedt alle whitelabel-diensten die een businesspartner nodig heeft, van cloud-telefonie en UCaaS, tot WiFi as a Service, Firewalls as a Service, mobiele telefonie, SIP-trunking, bedienpost, Contact Center, Netwerk Management as a Service en internetverbindingen. Zoals Pieter het samenvat: “Met My-Connect zijn we als BusinessCom opgeschoven van distributeur richting operator.
Met deze aanpak verschuift ook de scope van de partners van one-off inkomsten naar een recurring business. Een ontwikkeling waar steeds meer bedrijven een focus op krijgen nu de marges onder druk staan”, zegt Pieter. “Dat businessmodel garandeert een veel stabielere inkomstenbron over een langere termijn, maar de transitie vergt wel een gedegen strategie om die ook financieel in goede banen te leiden. Maatwerk dus.”
APK voor het portfolio
Pieter vervolgt over zijn innige relatie met partners. “Hun succes is ook ons succes. Daarom onderhouden wij altijd nauw contact met hen. De nieuwe dienst die we nu introduceren, sluit daarop aan: een APK voor het portfolio van producten en diensten.”
BusinessCom start nu met de campagne Is jouw portfolio futureproof? Pieter: “De wereld waarin we actief zijn, verandert razendsnel. Nieuwe technologie, veranderende klantbehoeften en de toenemende druk op marges vragen om een toekomstbestendig portfolio. Resellers die vandaag niet kritisch naar hun portfolio kijken, lopen het risico om morgen achterop te raken. Een strategische heroriëntatie is essentieel om concurrerend en relevant te blijven. Daar willen we onze partners bij helpen. Wij hebben de kennis en de producten, zij hebben de klanten.”
Actief kennis delen
Om resellers in dit proces te ondersteunen, gaat BusinessCom actief kennis delen en in gesprek met partners via in-person partnerbezoeken. “Samen met de partner doen we een APK op het portfolio”, legt Pieter uit. “Bij deze check gebruiken we de speciaal ontwikkelde portfolio-routekaart waarmee we samen met resellers analyseren wat de kansen en risico’s zijn van hun huidige aanbod.”
Pieter van Eldonk vindt dat BusinessCom deze verantwoordelijkheid moet nemen. “Als onze resellers succesvol zijn, zijn wij dat ook. Het helpt dat ook wij weer gesteund worden door een groot aantal leveranciers. Deze jaarcampagne hebben we opgezet met merken zoals Zoom, Mitel, Xelion, Telepo, Intermedia Cloud Communications, Jabra, Alcatel-Lucent Enterprise, Yealink, HP Poly, Lancom, Clearvox, Ascom, Omada, Spectralink, Gigaset, Enghouse, CloudCTI, Pridis en Aurora Innovation.”
Toekomstbestendig portfolio
Hoe ziet een toekomstbestendig portfolio er volgens BusinessCom uit? Pieter: “Een dooddoener, maar dat kan voor elke partner weer anders zijn. De een richt zich op een regionale markt, de ander op een vertical. De een gaat voor specialisatie, de ander voor een breed aanbod. Toch zijn er in algemeenheid wel wat aandachtspunten te noemen, zoals een gezonde mix van merken om afhankelijkheid te verminderen en flexibiliteit te vergroten. Klant-eigendom is hier ook een thema, net als een juiste balans tussen recurring- en projectenomzet. Daarmee is het klip en klaar: het blijft maatwerk waar onze partnermanagers goed in kunnen adviseren.”
Meer weten over BusinessCom’s APK voor het portfolio? Neem dan contact op via 0413 724 200 of mail naar info@businesscom.nl.
(dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine #01-2025)