• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

Anne Bakker van Enreach over de rol van AI in telefonie

Conversational AI voor het mkb

04-09-2023
Anne Enreach
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

AI leidt tot een grote sprong voorwaarts voor alles dat met telefonie te maken heeft. Dat is in een notendop de inhoud van het gesprek met Anne Bakker, verantwoordelijk voor AI binnen Enreach. Hij spreekt over de groeiende rol van AI bij telefonie, en geeft aan wat ons te wachten staat.

Anne EnreachHet gesprek met Anne begint met het aanstippen van de kenmerken van huidige IVR-systemen. Gesprekken komen vaak op één telefoonnummer binnen. Dat is voor de klanten die bellen veel makkelijker en logischer dan zelf moeten uitzoeken welke afdeling welk nummer heeft. Het IVR-systeem bepaalt op basis van een menu de routering naar de juiste afdeling.

Van menu naar gesprekken

Voorheen kon de beller alleen via toetsen een keuze maken, maar daar is de afgelopen jaren de optie spraak bijgekomen. “Spraakherkenning op basis van AI maakt het mogelijk om je keuze uit te spreken en zo handsfree een IVR-menu te doorlopen”, vertelt Anne. Wel zo handig als je bijvoorbeeld in de auto zit of als je met oortjes in aan het wandelen bent. De kwaliteit van de spraakherkenning is de laatste jaren sterk verbeterd, waardoor deze slimme IVR’s nu breed ingezet kunnen worden.

Van mechanisch naar menselijk

Naast de ontwikkeling in spraakherkenning, is ook het taalbegrip van machines door AI sterk verbeterd. Dit maakt het mogelijk om in plaats van lange IVR-menu’s aan te moeten horen, gewoon je vraag in te spreken: ‘ik heb een vraag over mijn nota’. Op basis hiervan wordt het gesprek naar de juiste afdeling doorgezet. Anne: “Dit maakt de ervaring veel menselijker en vaak ook sneller. Als bijkomend voordeel krijg je hierdoor ook beter inzicht in de vragen van klanten. Alleen al daarom zal AI traditionele IVR-systemen gaan verdringen.”

AI-bots op schaal

Enreach heeft een sterke focus op partners met mkb-klanten. De smart IVR-oplossing is dan ook voor die groepen bedoeld. “We hebben een platform, gebaseerd op enterprise technology, geschikt gemaakt voor mkb-klanten door uitgewerkte oplossingen (bot skills) en een conversation app-store aan te bieden”, legt Anne uit. “Dit is een managed service die de partner zijn klanten aanbiedt. Enreach doet centraal het onderhoud voor het gehele platform en alle bots, zodat de partner zich volledig op zijn klanten kan richten.”

Concrete cases

De vraag is natuurlijk voor welk soort mkb-klanten dit interessant is, oftewel welke concrete cases er zijn. “We hebben partners die deze dienst aanbieden aan huisartsen, apotheken, taxicentrales en restaurants”, zegt Anne. “Wat deze klantgroepen gemeen hebben, is het hoge volume van gesprekken, en wat wij smalle dialogen noemen. Iemand belt een restaurant om een tafel voor zoveel personen op een bepaald tijdstip te reserveren; zoiets is perfect voor onze bots. Voor taxi’s hebben we een bot die integratie met Whatsapp voor de locatie ondersteunt.”

Goede business

Behalve dat deze bots interessant zijn voor de eindgebruikers, is het om meerdere redenen ook goede business voor partners. “Als leverancier van telefonie ben je een kostenpost”, zegt Anne. “Wij zien partners die met het telefonieportfolio steeds meer opschuiven naar het IT-domein, omdat ze een andere positie willen. Conversational AI past daar heel goed bij. Dan ga je namelijk waarde toevoegen met software. Je hebt niet langer het hoofd IT of de inkopers als gesprekspartners, maar de business zelf. Dat is een fundamenteel verschil.”

Het aanbieden van conversational AI-bots die de rol van een ouderwetse IVR overnemen, ook al is het een turnkey-oplossing, vergt natuurlijk wel enige kennis en voorbereiding. Enreach organiseert daarom diverse sessies voor partners om ze vertrouwd te maken het met onderwerp en om samen de mogelijkheden te bespreken. Daarbij is zichtbaar dat de berichten over ChatGPT zorgen voor extra belangstelling. Deze ontwikkelingen zullen volgens Anne verder versnellen. “We merken nu al dat klantcases door de partners worden aangegrepen om met andere verticals en sectoren in gesprek te komen.”

Enreach Virtual Assistant

Telefonie zal door AI ingrijpend veranderen, en dat betreft meer dan de IVR-omgevingen. Anne licht aan het einde van het gesprek nog een tipje van de sluier op. “Ik verwacht dat er op termijn een AI-based Enreach Virtual Assistant interface voor alle telefonie-interacties komt. Die werkt volledig handsfree, op basis van het woord of de zinnen die je uitspreekt.”

Meer weten over Enreach Nederland? Mail naar communicatie.nl@enreach.nl.

dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine 2023-04

Tags: AItelefonieUC

GerelateerdeBerichten

yeastar_logo

Update voor het Yeastar P-Series-telefoonsysteem

2025/07/29

Als je browser gebruiken gelijk staat aan een datalek

2025/07/29
Volgend bericht
KPN

KPN helpt klanten huis steeds slimmer te maken

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon