Schiphol heeft haar eigen netwerk voor Internet of Things toepassingen volledig uitgerold op de luchthaven. Het netwerk biedt dekking in alle publieke gebieden zoals aankomst- en vertrekhallen, lounges, pieren en Schiphol Plaza en in niet-publieke gebieden zoals de bagagekelders en de platformen. Door het grotere bereik en het lagere stroomverbruik ten opzichte van WiFi, is het netwerk uitermate geschikt om slimme sensoren te ontsluiten en data over lange afstanden te versturen. De sensoren verbinden faciliteiten en infrastructuur op Schiphol met het internet. De informatie van deze sensoren geeft Schiphol real-time inzichten. Het netwerk is tevens aangelegd voor andere organisaties die op Schiphol met Internet of Things aan de slag willen.
“Het eigen netwerk voor Internet of Things onderstreept onze ambitie om voorop te lopen in digitalisering op luchthavens en de toepassingen op Schiphol slim te maken, zodat we processen voor reizigers en partners kunnen verbeteren. Er draaien al Internet of Things toepassingen en in de toekomst kunnen we nieuwe cases snel doorvoeren. Door digitale zintuigen te gebruiken, willen we onze diensten verbeteren en de luchthaven aantrekkelijker maken.” Aldus Sjoerd Blüm, Chief Information Officer
Slimme toepassingen
De eerste Internet of Things toepassing op Schiphol is de mogelijkheid voor de reiziger om real-time feedback te geven over hun ervaring met de toiletfaciliteiten. Met de real-time beoordeling van de reiziger wordt een gedetailleerde analyse gemaakt van hoe de toiletten gebruikt en gewaardeerd worden. In de maand september kwamen er ruim 550.000 reacties binnen. Op basis van de real-time informatie kunnen onze schoonmaakpartijen proactief op verstoringen of vervuiling acteren. De eerste resultaten laten zien dat toiletten schoner zijn en reizigers dit waarderen.
Op het eigen netwerk kunnen nieuwe toepassingen snel en laagdrempelig worden doorgevoerd. Schiphol verwacht toepassingen te testen met sensoren op vliegtuigopstelplaatsen, waarbij de sensoren real-time informatie kunnen verschaffen over het materiaal dat aanwezig is op de opstelplaats. De luchthaven verwacht hiermee te zien of het vereiste materieel aanwezig is, voordat een vliegtuig en het afhandelingspersoneel aankomen bij de gate. Tegelijkertijd kan deze informatie naar verwachting helpen storingen snel te verhelpen en vertraging voor de luchtvaartmaatschappij en reiziger te voorkomen.