Toch kun je meer klanten genereren door een lokale held te worden. Hoe dat werkt, vertelt Tom Hölscher, Customer Success Manager bij Make Marketing Magic, in deze blog.
Bovenaan in Google. Onze Aha-erlebnis
Soms ontdek je iets waarvan je je afvraagt waarom je het niet veel eerder hebt gezien. Dat is ons onlangs overkomen.
We hebben hier een leuke club mensen die altijd op zoek zijn naar gezellige restaurantjes en leuke barretjes.
Wat gebruik je dan? Juist: Google. Wat verschijnt daar dan? Juist: een kaartje met uitgaansgelegenheden in de nabije omgeving.
Ik weet niet meer precies wanneer het was, maar het zal tijdens een vrijdagmiddagborrel zijn geweest.
Ineens was daar die aha-erlebnis: waarom gebruiken we dit zelf nog niet?
Een conversieratio om trots op te zijn
We besloten om ook eens met die lokale zoekresultaten aan de slag te gaan. Ondanks dat het met ‘normale’ SEO steeds lastiger lijkt te worden om bovenaan in Google te komen.
We ontdekten dat wij vrij gemakkelijk een plek konden veroveren; zolang we maar zorgen dat dat ons Google fundament in orde is.
Onze conclusie: dit is een superkans voor elk bedrijf! We hebben gemeten hoeveel websitebezoekers, belletjes en leads we kregen via lokale zoekresultaten en de conversieratio was er één om trots op te zijn.
Nu kun je denken: dat werkt vast alleen voor marketingbureaus. Dus we zijn verder gaan testen bij een aantal van onze klanten en ook daar… meteen positieve resultaten.
Zij zijn pas een paar weken onderweg, wij een paar maanden, maar de resultaten zijn er al.
Local Search prioriteit van Google
We zijn toen eens even gaan bellen met één van de Google-experts en wat blijkt: Local Search is een absolute prioriteit bij Google.
Het is ook best logisch.
Als B2B-bedrijf ligt je focus waarschijnlijk niet per se bij lokale klanten. De meeste B2B-bedrijven kunnen hun producten en diensten heel eenvoudig door het hele land leveren. Maar de kans is groot dat jouw klanten wél een sterke voorkeur hebben voor een lokale partij.
Lokale zoekresultaten boven normale keywords
We namen de proef op de som. Zoek maar eens naar IT bedrijf, een zoekterm die tot zo’n tienduizend keer per maand wordt ingeklopt. Dan krijg je eerst de betaalde advertenties te zien. Die kosten tot aan 18 euro per klik, dus dat is wel voor de serieuzere portemonnees.
Je verwacht dat de resultaten daarna de keyword resultaten zijn, maar niets is minder waar.
Na de gesponsorde resultaten verschijnen niet de organische resultaten op basis van keyword, maar op basis van locatie.
Wat nog veel opvallender was: er zitten heel wat IT-bedrijven in Amsterdam, maar er stonden er maar een paar op de kaart van Google.
Werk aan de winkel dus.
Tevoorschijn komen in lokale zoekopdrachten. Hoe doe je dat?
Om vaker tevoorschijn te komen heb je geen speciale SEO blogs of artikelen nodig. In plaats daarvan moet je je ‘Google Fundament’ in orde hebben.
In het kort, door correcte, volledige en overtuigende informatie op de 40 belangrijkste online platforms te zetten, en deze informatie EXACT hetzelfde te houden. Beantwoordt hiernaast al je reviews die mensen achterlaten op deze platforms en je betrouwbaarheid groeit!
Betrouwbaarheid voor wie? Voor jouw potentiële klant en het algoritme van Google.
Betrouwbare bedrijven krijgen een plek bovenaan en het is voor je klanten ook gemakkelijk. Die kunnen je namelijk op al de verschillende platforms, waar je nu een profiel hebt, vinden.