AI inzetten om de toename van spam door AI tegen te gaan

De Korea Communications Commission (KCC) kondigde op de 25e aan dat er een “AI-gebaseerde functie voor het blokkeren van schadelijke berichten” is ontwikkeld in samenwerking met het Korea Internet and Security Agency (KISA) en Samsung Electronics.

KCCDe ontwikkeling maakt deel uit van de in november aangekondigde overheidsbrede “Comprehensive Spam Message Prevention Measures”, gericht op het voorkomen van verschillende soorten schade veroorzaakt door kwaadaardige berichten met betrekking tot illegale leningen, inhoud voor volwassenen en gokken.

De functie is gebaseerd op AI-technologie die automatisch berichten op smartphones blokkeert waarvan vermoed wordt dat ze kwaadaardig zijn. Spamberichten met vermoedelijke spamtelefoonnummers en schadelijke URL’s komen automatisch in een spambox.

Samsung als eerste

Samsung Electronics zal de functie eerst toepassen op zijn nieuwste Galaxy smartphone toestellen (S25-serie) en geleidelijk aan ook op andere bestaande toestellen via de Android 15 (One UI 7) update.

Het KCC, KISA en Samsung Electronics zijn al sinds september vorig jaar bezig met de ontwikkeling van deze functie. Gebruikers kunnen de blokkade opheffen of automatisch geblokkeerde berichten controleren in het vak “Geblokkeerde kwaadaardige berichten”, “AI-geblokkeerde berichten” en “Door gebruiker geblokkeerde berichten”.

Directeur-generaal van de KCC Consumer Policy Bureau Shin Young-kyu zei: “Spampreventiemaatregelen zijn versterkt met de introductie van de nieuwe functie van Samsung Electronics in aanvulling op de activiteiten van mobiele providers om spam te blokkeren.” Hij voegde daaraan toe: “We zullen blijven werken aan een omgeving waarin mensen zich veilig kunnen voelen voor schade veroorzaakt door spamberichten, phishing en smishing door middel van nauwe samenwerking.”

De toezichthouder meldde eerder al dat in samenwerking met de sector het aantal spamberichten in 2024 met 30 procent verminderde. Het is niet het eerste land dat een dergelijk succes boekte. Voor de telco’s in Zuid Korea is er een goede reden mee te werken: de toezichthouder noemt namelijk de score van elke provider afzonderlijk. Naming & Shaming lijkt dus te werken, nu afwachten of AI ook effectief is tegen spam.

(bron)

 

Mobiele versie afsluiten