AI – het wondermiddel tegen fraude?

Meta en Microsoft zeggen het

Woensdag waren vertegenwoordigers van TSB, Santander en Revolut gast van het parlement in London. Uitgenodigd waren ook Meta, Microsoft en BT. De zes vertegenwoordigers kwamen om te spreken over een specifieke vorm van fraude. Tijdens de sessie werd AI als quasi wondermiddel gepresenteerd. Dat maakte weinig indruk bij de specialisten.

met-korting-naar-european-voip-summit-london-2017Op de agenda van de vaste parlementaire commissie van Binnenlandse Zaken stond maar een punt. Hoe kan de fraude over, op en via social media, een halt worden toegeroepen.

EU regels

Nederland heeft eigen wetgeving waarmee deze overlast kan worden aangepakt. Ook zijn er nieuwe Europese regels die de eigenaren van socialmedia platformen verplichten een actievere rol te spelen bij het voorkomen en bestrijden van illegale activiteiten. Zoals bekend staan de Britten buiten de EU. De prikkel om met gelijkwaardige wetgeving te komen is schijnbaar niet groot.

580 miljoen pond schade

Mogelijk gaat dat na deze bijeenkomst veranderen. De vertegenwoordigers van TSB Bank, Santander en Revolut verklaarden dat fraude via sociale media het afgelopen jaar heeft geleid tot een gezamenlijke verliespost van 580 miljoen pond. Elk van de drie verklaarden dat social media hierdoor de grootste bedreiging vormt voor bankklanten in het Verenigd Koninkrijk.

Het genoemde bedrag heeft overigens betrekking op elke vorm van fraude, dus ook zwendel met crypto-investeringen en nep artikelen. Tijdens de hoorzitting heeft het hoofd fraudebestrijding van TSB Paul Davis gezegd dat “Tachtig procent van de zwendel waarmee we te maken hebben, is afkomstig van sociale media. Het grootste deel daarvan begint op kanalen die eigendom zijn van één bedrijf, namelijk Meta” (vertaald).

Meta sputterde uiteraard tegen, maar met de berg aan bewijzen is dat een zinloze exercitie. Schermen met beweringen dat per jaar honderden miljoenen (!) fake profielen en “schadelijke” advertenties worden geweerd maakt geen indruk als de fraude experts met onderbouwing de schade inzichtelijk maken.

AI als wondermiddel?

De grootste absurditeit was echter de bewering van Meta dat dankzij AI het voorkomen en bestrijden van fraude veel makkelijker zou worden. Wat dat betreft was het verhaal van Microsoft niet veel anders. Ook dat bedrijf beweert dat het allemaal wel beter zal worden, want AI is zo goed.

Wie de stream van de bijeenkomst heeft gevolgd en weet wat het dagelijkse werk van fraude experts bij de banken omvat zal het hoofd hebben geschud bij deze AI marketing. AI is geen wondermiddel. Het leidt ook nog eens de aandacht van de vraag hoe het komt dat deze fraude binnen de EU relatief kleiner is dan op de Britse eilanden. EU wetgeving om grote platformen aan te pakken leidt nu al tot resultaten en zonder dat zonder AI.

(Het programma van de bijeenkomst en de stream staan hier)

 

Mobiele versie afsluiten