AI als garantie voor oneetbare gerechten

en imagoschade

Afgelopen week was er nieuwe ophef over AI, omdat Google wel heel vreemde zoekresultaten toonde. Door iets met AI te doen bleken niet serieuze berichten opeens de basis te vormen voor het antwoord op vragen. Het verhaal van de pizza met lijm en stenen staat niet op zich.

Het Google voorval was niet de eerste keer dat gebruikers van de zoekmachine verbaast naar de antwoorden keken. Voor sommigen lijkt het ondertussen een bewust gekozen tijdverdrijf te worden om te achterhalen waar Google de mist in gaat het met gebruiken van AI.

Dichter bij huis is er een case die in ieder geval niet de Engelstalige pers heeft gehaald. Dat komt waarschijnlijk omdat men daar geen Duits leest of meldingen in die taal (door AI) laat vertalen. Die case is de moeite waard om naar verwezen te worden, want met een beetje fantasie kan elke ondernemer inschatten wat zijn risico is als hij iets dergelijks zou uithalen.

De case gaat over een uitgever van tijdschriften en specials rond wonen en eten. Dat zijn titels die meters aan schapruimte in beslag nemen en dus hun best moeten doen om op te vallen, want de concurrentie is heftig.

berisping

Deze uitgever heeft vorig jaar een special uitgebracht rond Italiaans eten. Met een opvallende titel “de 99 beste gerechten” en een aansprekende foto op de omslag. Deze uitgave is nergens meer te krijgen en wel om twee redenen. De eerste is dat de foto AI gegeneerd is, zonder dat dat is gemeld. Dat leverde een berisping op van de toezichthouder voor de media.

oneetbaar

De tweede reden heeft betrekking op de inhoud. Alle 99 recepten bleken via AI bij elkaar te zijn gesprokkeld. Lekker snel, lekker lage productiekosten dus wat kan er mis gaan? Heel simpel. Van een deel van de gerechten kloppen zowel de ingrediënten als doseringen niet. Dat is gesignaleerd door lezers, online communities en de concurrentie. Prijsschieten dus en in een poging verdere imagoschade te voorkomen is de titel uit de schappen gehaald.

Mobiele versie afsluiten