Na een transitieperiode hebben oprichter Micha Cohen en compagnon Arthur van den Ende zich helemaal teruggetrokken als gezichten van Xelion. CEO Thijs van den Ende heeft de leiding al enige tijd in handen want het is tijd voor de volgende generatie. Reden voor een geanimeerd afscheidsinterview met deze iconen uit de telecomsector, die VoIP in Nederland op de kaart hebben gezet.
De roots van Xelion liggen al zo’n dertig jaar in het verleden. Eind jaren ’80 legde Micha als softwareontwikkelaar het fundament voor het bedrijf dat hij in 1988 startte met drie anderen. De focus lag op het ontwerpen en bouwen van grafische user interfaces, een concept dat in Palo Alto Research Center door Xerox was ontwikkeld. Weg met complexe tekst-georiënteerde gebruikersinterfaces, op naar een begrijpelijke grafische schil die met muis kon worden bediend.
Volgende stap
Maar er borrelde meer. De markt waarin Micha actief was, werd volwassen en grotere spelers kwamen eraan. Hij zag verborgen potentieel in IP-telefonie maar de uitdaging was die ook op PC’s werkend te krijgen. “Het idee was er, maar de praktijk was weerbarstigâ€, zegt hij nu. “Het lukte maar niet de geluidskwaliteit goed te krijgen door dropped packets, latency, hakkelen en echo’s. We vroegen uiteindelijk TNO of bellen via de PC wel mogelijk was. Maar we kregen de boodschap dat kwalitatief bellen via de PC niet ging lukken. Tot onze medewerker Hans Bos het licht zag en het na drie maanden voor elkaar kreeg. Cruciaal was afstand te doen van geluidskaarten in de PC maar een device als telefoonhoorn aan te sluiten op de USB-poort. Dat de oplossing grensverleggend was, bleek bij een tender van Rolls Royce Marine dat zocht naar een telefonieÂoplossing voor PC’s. Onze demo met de simpele installatie liet andere aanbieders ver achter ons. Zo hadden we een grote internationale klant.â€
Kameraden voor het leven
VoIP maakte telefonie steeds goedkoper en flexibeler. Xelion had de techniek voor elkaar, nu moest de commercie nog worden opgetuigd. Het was koren op de molen voor Arthur van den Ende die aan boord kwam. De twee-eenheid met Micha heeft Xelion groot gemaakt. “Het commerciële instinct dat hij meebracht hielp ons voorwaartsâ€, zegt Micha nu. “We hebben altijd een kantoor gedeeld en zijn inmiddels kameraden voor het leven. Toch ging het er soms hard aan toe. Arthur vond dat we moesten overstappen van licenties naar abonnementen. De complete ommezwaai had in die tijd grote impact op klanten. Inmiddels weten we niet beter.â€
Complete oplossing
Telecom staat al lang niet meer op zichzelf in organisaties. Doel van Xelion was de centrale spil te worden in de communicatie van klanten. Dat lukte: Xelion groeide uit tot een populaire clouddienst voor UC, inclusief veel functies en tools die bedrijfscommunicatie organiseren, verbeteren en vereenvoudigen. Micha: “Al vroeg namen we het heft in handen. We zijn een echte Europese onderneming en hosten clouddiensten in Nederland met backup in Frankrijk. We wilden daarvoor per se twee aanbieders gebruiken voor maximale security voor klanten. De Europese aanpak is een belangrijk element in de IT, gezien de buitenlandse impact op zakelijke diensten.â€
Als het om innovatie en slimme technologie gaat, kijken Micha en Arthur altijd vooruit. “Als je de beste telefooncentrale op de markt wil maken, ben je nooit klaar met verbeteren en uitbreidenâ€, zegt Arthur. “We blijven functionaliteiten toevoegen. Voor die aanpak krijgen we erkenning en dat blijkt uit awards die we in diverse landen winnen. Recent zijn we in de UK uitgeroepen tot winnaar van de ‘Technology reseller awards 2025’ in de categorie ‘UC & Collaboration Vendor’.
AI en slimme strategieën
Als het om innovatie en slimme technologie gaat, kijkt Micha altijd vooruit. “Uiteraard gebruiken we ook moderne AI-oplossingen. Die ontwikkelen we niet zelf, maar we ontsluiten ze met API’sâ€, legt hij uit. “Onze slimme strategie is dat we complexe routeringen binnen bedrijven ondersteunen zodat gesprekken altijd worden aangenomen. De routering komt altijd bij een geschikte en aanwezige medewerker uit.â€
Volgende generatie bouwt verder
Inmiddels is de dagelijkse leiding van Xelion in handen van de volgende generatie. Zoon Thijs van den Ende heeft als CEO nu de dagelijkse leiding en operations wordt aangestuurd door COO Robbert Dekker. Onder hun leiding zal Xelion binnen en buiten Nederland verder groeien. Xelion is op weg naar 1 miljoen gebruikers en daarbij is de hulp van Arthur en Micha niet meer nodig. “De organisatie heeft een sterke positie als VoIP-providerâ€, zegt Arthur. “Als bedrijf van Nederlandse bodem dat alles in eigen beheer ontwikkelt, zijn we een uiterst betrouwbare partner voor klanten. Zeker in deze roerige tijden.â€
Meer weten over de VoIP- en UC-oplossing van Xelion? Zoek dan contact met Thijs van den Ende. via 015 7630 766 of thijs.van.den.ende@xelion.com.
Foto staand: Micha Cohen en Arthur van den Ende. Zittend: Thijs van den Ende
(dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine 2025-02)