• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

Afscheidsinterview met jos raaphorst

Na 40 jaar in de media, neemt Jos Raaphorst afscheid

03-08-2022
josraaphorst
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Na 40 jaar in de media, neemt Jos Raaphorst afscheid. Als salesmanager bij LuteijnMedia was hij afgelopen jaren verantwoordelijk voor de commerciële relaties van DatacenterWorks, CloudWorks en Infosecurity. En hij speelde vliegende keep bij ITchannelPRO. We blikken met Jos terug op de relatie tussen leveranciers en uitgeverijen.

‘Verstevig urgentie van marketing’

josraaphorstEigenlijk wilde Jos journalist worden. Daarom was hij begin jaren ‘80 zo verheugd dat hij zijn dienstplicht mocht vervullen bij de afdeling Voorlichting van het Nationaal Territoriaal Commando in Gouda. Geen wortel schieten op de hei, maar generaals interviewen. Met die ervaring op zak bood hij zich aan bij de Haagse Courant als leerling-journalist, maar die had geen plek voor de jongeman uit het Westland. Via het uitzendbureau werd hij acquisiteur van Weekblad Suriname want ‘dat is toch ook media’. Dat baantje was echter van korte duur.

Maar verkoop beviel Jos wel en dus nam hij in 1984 zijn eerste stappen in de dynamische draaikolk van IT-uitgeverijen via de salesafdeling van Automatisering Gids (nu AG Connect). Een lange loopbaan leidde hem naar Stam Tijdschriften (later Ten Hagen en Stam), Array Publications, FenceWorks, Vakbladen.com, Districomm en LuteijnMedia. Van kaartenbak, Rolodex en handgeschreven offertes naar online CRM-systemen en SEO-websites. “De manier van werken is totaal veranderd maar mijn rol van matchmaker tussen leverancier en hun klanten is gebleven.”

DatacenterWorks

Sinds 2011 vervult hij de rol van matchmaker bij DatacenterWorks, CloudWorks en Infosecurity Magazine en de online platforms die erbij horen. Zo heeft Jos in tien jaar relatief stabiel kunnen werken met een trouwe groep klanten onder leveranciers van datacenterproducten en -diensten. Dat de tijden zijn veranderd, spreekt voor zich. “De digitalisering van de media heeft het medialandschap totaal versnipperd en een deel van de media is verdampt. De manier waarop mensen informatie tot zich nemen, is totaal veranderd. Voorheen had je het koffieapparaat, tegenwoordig social media.”

Nieuwe rol uitgeverijen

Die ontwikkeling heeft tot gevolg dat uitgeverijen volgens Jos in toenemende mate exclusieve informatie moeten bieden. “In 35 jaar is het verdienmodel opgeschoven van een lezersmarkt naar een adverteerdersmarkt. Dat verandert het verhaal van uitgeverijen. Papieren media zijn nu voor achtergrondinformatie en interviews. Kort nieuws hoort online, net als overzichten. Digitaal kun je veel meer doen met filters, selecties en lijsten en daar is belangstelling voor. Daar kunnen leveranciers op meeliften. Maar alleen als de oplage- en bereikcijfers optimaal zijn en dat kan weer alleen als de informatie goed is. Goede content is dus ook het belang van leveranciers. Zij moeten zich daarvan bewust zijn en daar moeten bedrijven dus mee aan de slag.”

Print, online en events

Met al zijn ervaring heeft Jos dus een uitgesproken mening over verhouding tussen uitgevers en leverancier. Zij moeten zich volgens hem steeds afvragen hoe vakmensen op de hoogte blijven van informatie over leveranciers. Veel mensen googelen en komen dan uit bij een vakblad. “Dat maakt de combinatie van print, online en events waardevol voor leveranciers. Daar is een rol weggelegd voor uitgeverijen”, vindt Jos. “De meeste leveranciers kunnen meer bereiken met de media dan ze nu doen. Bedrijven doen veel ad hoc maar ze moeten consistent over jaren plannen en dit uitwerken. Sommige bedrijven zijn al jaren partner van DatacenterWorks, communiceren periodiek en gefocust en profileren zich als serieuze partij naar de doelgroep. Dat is meer dan een printadvertentie of af en toe een banner. Sponsor seminars, nodig relaties uit en dan krijg je daar van ons leads uit. Volg die op. Al zijn het maar 50 mensen, dit zijn de serieuze prospects voor je product. Zo werkt het in alle niches van de IT en telecom.”

Georkestreerde communicatie

Het plannen van de communicatie waarin alle uitingen en activiteiten op elkaar aansluiten, is cruciaal voor organisaties. “Laat je zien als leverancier en laat klanten namens jou spreken. Eindgebruikers moeten het nuttig en noodzakelijk vinden om meer te weten over jouw organisatie. Dat kan via websites of seminars zoals die van DatacenterWorks of ITchannelPRO. Leg professionals uit hoe jij hun vak aangenamer maakt. En wat voeg je als leverancier toe aan alle producten van alle andere leveranciers in jouw markt. Vertel het maar.” Vragen naar marketingadvies voor leveranciers, is natuurlijk preken voor eigen parochie. “Maak een afspraak met uitgeverijen over content en omarm het totaalpakket. Zorg ervoor dat je verhaal op orde is, maak nieuws en communiceer dit met persberichten, wees actief op social media, ga naar events, lever sprekers… Ik noem dat georkestreerde communicatie. Des te groter het orkest, des te mooier de muziek maar ook des te complexer de compositie en het werk van de dirigent. Als je de tijd, capaciteit en expertise van je marketingmanager afroomt, verliest hij zijn waarde als dirigent en heb je geen scherp beeld van je verhaal en welke middelen je moet gebruiken. Bij veel bedrijven kan de urgentie van marketing nog groeien zodat zij de kans grijpen om hun positie in de markt verstevigen”

 

Dit artikel verscheen eerder in DatacenterWorks nummer 2

GerelateerdeBerichten

Dell logo

Waar Dell zich wel en niet zorgen om moet maken

2025/08/01
AFIBER-Jochem-de-Gruyter 3

Zomercolumn Jochem de Gruyter – AFIBER

2025/08/01
Volgend bericht
keepgo-2022-07

Groot, groter, grootst: CEO Jacques de Waal van Keepgo Europe

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon