Advertenties op WhatsApp – wat vindt de gebruiker daarvan?

Eerste onderzoek naar acceptatie

Vorige maand maakte Meta bekend dat het advertenties gaat plaatsen tussen de meldingen in WhatsApp . Vooralsnog zal dit niet gebeuren in de EU, niet zonder reden vermoedt met bedrijf daarmee nog een juridisch mijnenveld te betreden. De Universiteit van Regensburg kon de aankondiging nog meenemen in het periodieke consumentenonderzoek.

Ibi Research van de Universiteit van Regensburg stelde aan 500 panelleden vragen over het huidige en toekomstige gebruik van WhatsApp. Personen die er geen gebruik van maken kregen de vragen niet te zien. De gegeven antwoorden vertegenwoordigen daarmee niet de gehele markt.

Van de huidige gebruikers gaf meer dan de helft aan niet te kijken op de pagina’s waar in de toekomst advertenties gepushed gaan worden. Die pagina’s zijn statusupdates van contacten of bedrijfskanalen.

Onbedoeld is daarmee iets zichtbaar geworden waar amper aandacht aan wordt besteed. Er zijn talloze bedrijven die dit kanaal gebruiken om te communiceren. Weten zijn wel hoe weinig ze echt gevolgd worden? Dat is bij deze groep die de vragenlijst kreeg namelijk maar 5 procent. Is een uitgebreide présence op dat platform dan wel te verantwoorden?

Of potentiële adverteerders dit soort cijfers onder ogen krijgen is nog maar de vraag. Zij zullen overladen worden met oncontroleerbare cijfers over bereik. Deze eerste peiling moet alle reden zeer kritisch te zijn over alle verkoopverhalen, mocht de dienst in de EU worden gelanceerd.

De gebruikers van deze dienst vragen of advertenties uitwerking hebben op het gebruik is natuurlijk ook gebeurd. Een op de drie zegt dat er voor hen niet zal veranderen. Elke achtste zegt te gaan minderen en zeven procent overweegt hierdoor op te stappen. Of advertenties voor die laatste groep de druppel zijn die de emmer doet overlopen is niet gevraagd.

Van advertenties naar AI

Die vraag zal bij een volgende enquêteronde wel eens apart gesteld kunnen worden. Meta heeft namelijk na de melding over advertenties verspreidde ook aangegeven nog meer met AI aan de slag te gaan en zelfs afgeschermde berichten te gaan gebruiken. Uiteraard ook nu weer: vooralsnog niet in de EU.

Mede in reactie op die melding is het gebruik van de toepassing verboden verklaard voor medewerkers in de parlementsgebouwen in Washington. Het zal interessant worden te zien wat WhatsApp meer schaadt, het doorzoeken van de berichten onder het mom van AI trainingen of het pushen van advertenties (die al dan niet op basis van A I analyses aan het profiel worden aangepast).

Mobiele versie afsluiten