Actis toont Session Border Contoller als dienst op Cloud Expo

‘Van SBC naar SBC-as-a-Service’

Actis staat dit jaar voor het eerst op Cloud Expo. Op stand 316 zullen Harm Overgoor (Managing Director) en Arnold Corino (Product Owner Cloud Services) Actis zichtbaarheid geven, uitleggen waar het bedrijf voor staat en de banden met partners aanhalen. En natuurlijk presenteren ze de nieuwe dienst SBC-as-a-Service.

Arnold Corino Harm Overgoor (Actis)-ICP-2024-05Actis is in de woorden van Harm als distributeur van AudioCodes een bekende naam in de markt en als zodanig al jarenlang trusted partner van zowel grote telecomproviders en system integrators als van mkb-resellers. Naast AudioCodes maken ook CC4All, Call Cabinet en Callroute sinds een paar jaar onderdeel uit van het portfolio. Het zijn stuk voor stuk ijzersterke namen in de sector.

Telecomproviders kiezen er vaak voor de Session Border Contoller (SBC) zelf te beheren en controleren. Dat doen ze op dedicated hardware, maar ook binnen hun eigen virtuele of cloudomgeving. “Een andere groep klanten die we bedienen, is het midden- en kleinzakelijk segment”, zegt Harm. “Maar die zitten niet te wachten op het opbouwen en onderhouden van eigen on-premise of colocatie systemen omdat het CAPEX en andere resources vergt. Voor die groep hebben we daarom SBC-as-a-Service.”

Actis Cloud

Onder de naam Cloud SBC komt Actis volgens Arnold tegemoet aan de wens van bestaande partners. “Hiermee kunnen we ook nieuwe partijen aan ons binden. Wij leveren en managen de diensten rond de SBC als SaaS-oplossing. Ook ondersteunen we het kanaal waar mogelijk en gewenst met commerciële of technische trainingen, consultancy, implementatieservices, en met 24×7 support. Het is een uitgebreid aanbod, waarbij de partner zelf aangeeft wat hij afneemt.”

Whitelabel en bouwblokken zijn twee begrippen die Arnold gebruikt om het aanbod te beschrijven. “Onze channelpartners bieden we de mogelijkheid om SBC’s nu ook onder hun eigen label als dienst per maand aan te bieden. Vandaag is het nog SBC-as-a-Service, maar voor eind 2024 en begin 2025 zullen we daar meer clouddiensten aan toevoegen, gebaseerd op de technologie van onze leveranciers.”

Bellen met Teams en meer

Als Harm en Arnold het over marktvraag hebben, is Microsoft Teams volgens hen de echte driver. Harm: “Daarom kloppen met name IT-bedrijven bij ons aan. Voor hen is Teams een logische uitbreiding van het portfolio, maar de telecomkennis ontbreekt vaak die nodig is om bellen mogelijk te maken. Zij zijn direct gecharmeerd van onze SBC-as-a-Service omdat ze het technische gedeelte van Teams naar ons kunnen outsourcen als cloud dienstverlener”, aldus Harm. “We spreken nu wel over bellen met Teams, maar dit speelt natuurlijk ook bij Zoom en andere samenwerkingsplatformen. Zodra bellen ter sprake komt, moet er een SBC zijn.”

Niet alleen SBC-as-a-Service

Telecomproviders en systeemintegrators worden vaak geassocieerd met grote bedrijven met zelf ook weer grote klanten. Zij ontwikkelen dit soort clouddiensten vaak zelf en verkopen die onder eigen naam. Arnold merkt op dat er juist kansen zijn voor de systeemintegrators in het mkb die klanten hebben met een meer bescheiden omvang. Zij kunnen onder eigen naam een volledige clouddienst bieden. Nu dus een SBC, maar nog in 2024 gaan we daar CX-oplossingen aan toevoegen gebaseerd op de technologie van AudioCodes en CC4All. En begin 2025 zullen we ook recordingoplossingen van AudioCodes en Call Cabinet toevoegen aan onze Actis Cloud, net als het DID-managementplatform van Callroute. Het Actis Cloud platform zullen we blijven complementeren zodat de kanaalpartners een volledige suite aan cloudtelefonie aan hun klanten kunnen aanbieden. “We blijven zoeken naar uitbreiding van ons portfolio om de Actis Cloud te complementeren”, voegt Harm toe.

Klantrelatie

Cruciaal is de klantrelatie, volgens Harm. “Met onze whitelabel dienst houden channelpartners de controle en zeggenschap over hun klanten. Iedereen in het kanaal snap waarom dat belangrijk is.”

Leerzaam en gezellig

Tot slot is de vraag gesteld waarom Cloud Expo zo belangrijk is voor Actis. Arnold: “We houden graag onze ogen en oren open. Cloud Expo is belangrijk om onze cloudpropositie te promoten en het is de plek om kennis op te doen en nieuwe relaties te vinden. Harm vult hem aan: “Dit soort events zijn leerzaam om te begrijpen welke kant de markt zich op ontwikkelt. En inderdaad, het is ook gewoon gezellig!”

Voor meer informatie over de clouddiensten van Actis neem je contact op met sales@actis.nl of kun je bellen naar 020 31 621 21.

(dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine 2024 #05) 

Mobiele versie afsluiten