Op 16 juli van dit jaar maakte Acronis een naamswijziging bekend, dat bericht viel amper op. Twee weken later bleek er met EQT een nieuwe grootaandeelhouder aan boord te zijn gehaald. Wat heeft dat met de markt voor soho back-ups te maken?
Komt bekend voor
ITchannelPRO viel de melding wel op en de overname van aandelen door EQT kwam dan ook niet als een verrassing. Wat hier gebeurde lijkt namelijk erg veel op wat eerder in de markt voor AV software is gebeurd. Daar is in betrekkelijk korte tijd het aantal aanbieders meer dan gehalveerd. Bedrijven hebben elkaar overgenomen of zijn door nieuwe eigenaren gevoegd. Elke keer ging daaraan vooraf een kleine aanpassing van het portfolio.
Bij Acronis wordt het enige product dat specifiek voor de onderkant van de markt (soho) is bedoeld voorzien van de oude naam. Dat doet het bedrijf echt niet omdat die naam sterker staat in de markt. Kijk maar naar de Symantec – Norton. Daar was het rebranden een voorwaarde om de consumentenproducten te kunnen afstoten.
Alleen zakelijk
Er is een duidelijke indicatie dat EQT op het zelfde zal gaan aansturen. In het persbericht over de overname wordt namelijk alleen maar over MSP’s en de zakelijke markt gesproken. Consumenten, soho, blijven onbenoemd.
True Image kan in theorie een eigen bedrijf worden, maar of dat levensvatbaar is? De kans is veel groter – en wederom kijk maar naar de AV markt – dat het wordt doorgeschoven, verkocht en geïntegreerd met een ander merk. Dan neemt het aanbod dus met een (1) af. Als je vervolgens nog eens inzoomt op soho back-up oplossingen dan blijkt het aanbod sowieso beperkt.
Back-up regels
Het is te makkelijk gezegd dat het gros alles in de hyperscale cloud stopt, omdat daar ook de office diensten van worden afgenomen. Back-ups die niet verder gaan dan 1 kopie van de actuele dataset in de cloud zijn geen back-up. Software die synchroniseert is handig, maar het heeft niets met back-ups te maken. De 3-2-1 regel is er niet voor niets. Acronis was met True Image lange tijd een laagdrempelige manier om aan die regel te voldoen. Dat is het al enige tijd niet meer, omdat het nu alleen nog maar als abonnement leverbaar is.
NAS markt
Consumenten en klein zakelijke gebruikers die data ook lokaal willen opslaan als deel van een back-up strategie hebben naast software ook hardware nodig. Dat kan een losse usb schijf zijn die – in het beste geval – na elke back-up in een afgesloten kast verdwijnt of een NAS die ergens in de meterkast staat.
ITchannelPRO vindt dat de markt voor NAS devices best wel tegenvalt. Het aantal spelers met devices voor de onderkant van de markt is de afgelopen jaren alleen maar afgenomen. Dat er met Synology een partij is met een heel groot marktaandeel speelt natuurlijk een rol. Het ongewenste effect daarvan is wel dat de variatie in het aanbod verschraalt.
Zo gezien is er best wel wat aan de hand op de markt voor soho back-ups. De breedte van het aanbod van zowel software als hardware is weinig indrukwekkend.
Het enige lichtpuntje zou kunnen zijn dat Terramaster zich nadrukkelijk richt op dit deel van de markt en dat nieuwkomer UGreen dat van plan is. Daarmee zou het aantal aanbieders met hardware aanbod voor de onderkant van de markt weer kunnen toenemen.