
DMA: ondernemers en consumenten beschermen in digitale wereld
De DMA bevat verplichtingen voor de allergrootste digitale platforms, de poortwachters. Het doel van de DMA is om ondernemers en consumenten te beschermen en meer keuze te geven in de digitale wereld. Daarnaast moet de DMA zorgen voor meer groeikansen voor bedrijven op digitale markten. De Europese Commissie kan optreden als poortwachters de DMA overtreden, bijvoorbeeld met boetes. De DMA biedt ook de mogelijkheid dat de Europese Commissie een gezamenlijk onderzoeksteam opzet met één of meer nationale autoriteiten, zoals de ACM. Het gezamenlijke onderzoeksteam dat onderzoek doet naar clouddiensten is hiervan een voorbeeld. Het is voor het eerst dat de Europese Commissie en de ACM op deze manier samenwerken.
Voor een overzicht van de DMA-onderzoeken van de Europese Commissie en de resultaten, zie: Digital Markets Act
(bron)
Opmerking van de redactie: het onderzoek waar ACM meer over vertelt noemt de punten die de Britse toezichthouder ook al onder de loep neemt. Wat dat betreft was deze aankondiging te verwachten.