In het derde kwartaal van 2023 is het dataverbruik op mobiel opnieuw gestegen (+8,6 procent), zo blijkt uit de meest recente Telecommonitor van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De groei van data piekte in het derde kwartaal van 2023 maar het aantal belminuten laat een aanhoudende dalende lijn zien.
Ten opzichte van het tweede kwartaal steeg de verbruikte data in het derde kwartaal met 44 miljoen gigabyte naar in totaal 558 miljoen gigabyte. Dat is het hoogste mobiele kwartaalverbruik sinds de start van de metingen van de ACM. Het aantal data-only simkaarten, de kaarten die door consumenten gebruikt worden voor mobiele data, steeg ook met 14.000 tot een totaal van 979.000. Net als in het tweede kwartaal groeide ook in dit kwartaal het aantal machine-to-machine simkaarten sterk met ongeveer 800.000. Het totaal aantal machine-to-machine simkaarten waarmee slimme apparaten data verwerken, kwam daarmee uit op 17,3 miljoen.
Het aantal belminuten op mobiel daalde in het derde kwartaal van 2023 juist sterk met een afname van ruim 7 procent. Waar er sinds het derde kwartaal van 2022 sprake was van een daling van het aantal belminuten via vaste telefonie, lijkt er nu sprake van een stabilisering, met ongeveer 1,21 miljard belminuten in het derde kwartaal ten opzichte van 1,22 miljard belminuten in het tweede kwartaal. Het merendeel van de belminuten was van vast naar vast. Het aantal aansluitingen van vaste telefonie laat ook een aanhoudende dalende trend zien. In het derde kwartaal van 2023 was er opnieuw sprake van een afname van het aantal vaste telefoonaansluitingen met een daling van 70.000.
Het aantal huishoudens dat een internetabonnement heeft, steeg licht met 0,3 procent tot 7,84 miljoen. Het aantal huishoudens met een glasvezelabonnement steeg met 91.000 tot 2,57 miljoen. Dat ging deels ten koste van het aantal abonnementen op het kabel- en kopernetwerk, die respectievelijk daalden met 27.000 en 39.000. Uit de cijfers blijkt verder dat de aanleg van glasvezel sterk door gaat. In het derde kwartaal van 2023 werden er 330.000 nieuwe glasvezelverbindingen aangelegd, waarmee het totaal op 6,7 miljoen uitkomt.
Verder daalde het aantal televisieabonnementen in het derde kwartaal van 2023, met ruim een procent. Het aandeel van televisie via glasvezel van het totaal aantal abonnementen steeg wel licht met 2,3 procent.
(Bron: ACM)