De trends in de Nederlandse telecomsector zetten door in het derde kwartaal van 2024, blijkt uit de nieuwste cijfers van de Telecommonitor van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) die op 19 december is gepubliceerd. Het mobiele dataverbruik bereikte een nieuwe mijlpaal en ook de uitrol van glasvezel groeit gestaag. Andere segmenten, zoals televisieaansluiting via kabel of koper en vaste telefonie, daalden verder.
Televisie en telefonie
Steeds minder consumenten hebben een televisieabonnement, circa 6,92 miljoen in het derde kwartaal. Met name het aantal televisieabonnementen op het kabelnetwerk (-1%) en kopernetwerk (-5,45%) laten een daling zien. Dit wordt voor een deel gecompenseerd doordat televisiekijken via het glasvezelnetwerk toeneemt (+1,6%). Hoewel Nederlanders meer data verbruiken met de mobiele telefoon, bellen en sms’en ze steeds minder. Met name het aantal sms-berichtjes daalt flink ten opzichte van het vorige kwartaal. In het tweede kwartaal van dit jaar werden er nog 520 miljoen sms’jes verstuurd, in het derde kwartaal blijft de teller steken op 503 miljoen berichtjes. Ook het aantal huishoudens met een vaste telefoon daalt verder: van 4,15 miljoen huishoudens in Q2 naar 4,10 miljoen in Q3. De marktaandelen van de telecomaanbieders bleven stabiel ten opzichte van het vorige kwartaal. KPN en VodafoneZiggo domineren nog steeds de breedbandmarkt. Voor de mobiele telefoniemarkt blijven dat KPN en Odido.
Over de monitor
Elk kwartaal publiceert de ACM de Telecommonitor. Hierin worden de trends in de telecomsector weergegeven. Voor de Telecommonitor verstrekken de grootste partijen in de sector periodiek gegevens over hun activiteiten. De ACM controleert deze gegevens en houdt zo een vinger aan de pols bij de ontwikkelingen op de diverse markten. De cijfers vormen een belangrijke basis voor de analyses van de ACM. De trends worden weergegeven in een interactief dashboard dat voor iedereen te raadplegen is.
Vooruitblik: marktbeschouwing en consumentenonderzoek
De ACM is ook bezig met een marktbeschouwing die medio januari wordt gepubliceerd. Met dit onderzoek verwacht de ACM een actueel beeld te geven van de concurrentie op de markt voor vast en mobiel internet. Gelijktijdig wordt ook het Consumentenonderzoek Telecommarkt uitgebracht, waarin de ACM onder meer overstapgedrag, prijsperceptie, vertrouwen en waardering in de markt onder consumenten toetst. Ook deze bevindingen worden meegewogen in de marktbeschouwing.
Ga naar de website van de ACM voor meer informatie over de monitor en het interactieve dashboard.