Alle Nederlanders samen verbruikten in het tweede kwartaal van 2025 maar liefst 719 miljoen gigabyte aan mobiele data – een stijging van ruim 16% ten opzichte van het eerste kwartaal van dit jaar. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van de Telecommonitor van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) die op 7 oktober is gepubliceerd.

Hoewel het bellen en sms’en met de mobiele telefoon de afgelopen kwartalen afnam, steeg dit gebruik het afgelopen kwartaal licht. Op de mobiele telefoniemarkt blijven KPN en Odido marktleiders. Wel is het marktaandeel van zogenoemde Mobile Virtual Network Operators (MVNO’s) gegroeid, met een stijging van 4,93 miljoen naar 5,38 miljoen simkaarten. MVNO’s zijn mobiele telecomproviders die mobiele diensten aanbieden onder eigen merknaam, maar geen eigen netwerkinfrastructuur bezitten. In het eerste kwartaal lag hun aandeel op 15–20%, inmiddels is dat 20–25%.
Overige trends
Uit de telecommonitor blijkt ook dat inmiddels 8,6 miljoen glasvezelverbindingen zijn aangelegd en dat op 3,36 miljoen adressen ook daadwerkelijk een abonnement is afgesloten. Het aantal abonnees steeg daarmee met 2,8% ten opzichte van het vorige kwartaal. Het merendeel van die huishoudens (72,8%) heeft een abonnement met een internetsnelheid tussen de 100 en 1000 Mbps. Een klein deel (11,6%) zit in het lage snelheidssegment (minder dan 100 Mbps). Het percentage huishoudens dat een abonnement heeft met een zeer hoge downloadsnelheid (meer dan 1 Gbps) steeg ligt naar 15,1%. De hoeveelheid huishoudens met een koperaansluiting neemt nog steeds af en komt inmiddels uit op 1,55 miljoen actieve abonnementen. KPN en VodafoneZiggo domineren nog steeds de breedbandmarkt, met beide een marktaandeel van 35%-40%.
Over de monitor
Elk kwartaal publiceert de ACM de Telecommonitor. Hierin worden de trends in de telecomsector weergegeven. Voor de Telecommonitor verstrekken de grootste partijen in de sector periodiek gegevens over hun activiteiten. De ACM controleert deze gegevens en houdt zo een vinger aan de pols bij de ontwikkelingen op de diverse markten. De cijfers vormen een belangrijke basis voor de analyses van de ACM. De trends worden weergegeven in een interactief dashboard dat voor iedereen te raadplegen is.
(bron ACM)